Tiedote - 12.08.2015 klo 10.20

PAMin Selin: Hallituksen linjaukset aiheuttavat huolta pienituloisissa

Palvelualojen ammattiliitto PAMin puheenjohtaja Ann Selin on huolissaan hallituksen linjausten seurauksista pienituloisille ja myös tasa-arvolle. Helsingissä järjestetään hallituspolitiikkaa vastustava mielenosoitus lauantaina 22. elokuuta.

Kansanliikkeen järjestämän mielenosoituksen tarkoituksena on vastustaa yhteiskunnan köyhimpiin kohdistuvaa kurjistumis- ja leikkauspolitiikkaa sekä etsiä sille vaihtoehtoja. PAMin Selin pitää ymmärrettävänä, että kansalaiset ovat peloissaan tulevan suhteen.

- On demokratialle hyväksi, että kansalaiset tekevät päättäjille tiettäväksi, mitä linjaukset ihmisten arjessa tarkoittaisivat ja mitä mieltä he niistä ovat.

- Hallituksen talouslinjaa pidetään laajasti pienituloisten parissa epäoikeudenmukaisena. Monilla pienipalkkaisilla, osa-aikaisilla, työttömillä ja eläkeläisillä on jo nyt vaikeuksia tulla toimeen. Heiltä leikkaamisen sijaan olisi kohtuullisempaa tarkistaa esimerkiksi pääomaveroa.

Kesäkuussa kymmenet professorit julkaisivat vaatimuksen, jossa he totesivat hallituksen leikkausten heikentävän nimenomaan naisten työllisyyttä. He totesivat, että naisten pätkätyöt tulevat lisääntymään.

Selin pitää käsittämättömänä, että kärsijöiksi joutuvat etenkin naisvaltaisten alojen työntekijät. Hallitusohjelma ei puutu esimerkiksi palkkaeroihin, sukupuolen mukaan eriytyneisiin työmarkkinoihin eikä hoivavastuisiin, Selin luettelee. Hallitusohjelmassa ei ole mainintaa myöskään puuttumisesta naisten kokemaan väkivaltaan tai seksuaaliseen häirintään.

- Mistään pienestä asiasta ei ole kyse, sillä esimerkiksi palvelualojen työntekijöistä joka toinen nainen on joutunut asiakkaan seksuaalisen häirinnän kohteeksi.

- Haluammeko todella siirtyä tasa-arvon suhteen ajassa kymmeniä vuosia taaksepäin, Selin kysyy.

Hänen mielestään hallituksen suunnittelemien toimenpiteiden vaikutukset olisi vähintäänkin syytä arvioida etukäteen hyvin perusteellisesti.

- Hätiköityjen päätösten seurausten korjaaminen vie aikaa, ja taloudellinen ja inhimillinen lasku voi olla liian kallis.

Joukkovoima hallituspolitiikkaa vastaan! -kansanliikkeen järjestämän mielenosoituksen teesit ovat ”leikkauspolitiikkaa vastaan Suomessa, Euroopassa ja koko maailmassa”, ”riittävä toimeentulo kaikille” sekä ”ihmis- ja perusoikeudet kaikille”. Mielenosoitus alkaa 22.8. kello 14.00 Helsingin Rautatientorilta.
Monet kansalaiset ovat tehneet päätöksen osallistua mielenosoitukseen. Myös Selin sekä PAMin järjestöjohtaja Niina Koivuniemi aikovat mennä mukaan.

Lisätietoa: Joukkovoiman nettisivut