Tiedote - 02.11.2015 klo 09.00

PU HRCT:n hallituksen kannanotto: Vaadimme oikeudenmukaisia työehtoja hotellisiivoojille!

Viime vuosina hotellisiivoojien työturvallisuus on puhuttanut monissa maissa: lasi, peilit ja kiiltävät pinnat sekä aiempaa painavammat sängyt ja patjat ovat heikentäneet työolosuhteita ja lisänneet työtaakkaa. Globaali hintakilpailu on johtanut hotellisiivouksen ulkoistamiseen ja lisännyt tuntuvasti työsuhteiden epävarmuutta. Tämän seurauksena hotellisiivoojien työolot, palkat ja työehdot ovat heikentyneet.

Hotellivieraat eivät usein tiedä paljoakaan hotellisiivouksesta ja siitä, miten raskasta ja turvatonta kerroshoitajan työ voi olla.

Pohjoismaisen kerroshoitajat tulisi nähdä sankareina, sillä heidän työtahtinsa on todella tiukka moneen muuhun maahan verrattuna. Pohjoismaissa ei ole epätavallista, että huoneen joutuu siivoamaan alle kymmenessä minuutissa. Se on täysin kohtuutonta! Harva meistä siivoaa makuuhuoneensa ja kylpyhuoneensa 24 kertaa joka päivä. Silti arvostamme puhdasta huonetta hotellissa yöpyessämme.

Me alalla työskentelevät tiedämme, että tiukka siivoustahti voi johtaa kehon kiputiloihin. Moni joutuu syömään särkylääkkeitä selvitäkseen työstään.

Kerrokseilla työskentelevät joutuvat työskentelemään huonoilla työehdoilla sekä tyytymään osa-aikaisiin ja epävarmoihin työsuhteisiin. Joskus yrityksen jatkuva työvoiman tarve katetaan päivästä toiseen tilapäisillä työntekijöillä. Useimmat eivät uskalla kertoa ongelmistaan, koska he pelkäävät menettävänsä työpaikkansa. Tämä vain pahentaa kivuista ja stressistä kärsivien työntekijöiden tilannetta.

Näin ei voi jatkua. Kerroshoitajien nostaminen sankarin asemaan ei luonnollisesti riitä – hotellisiivoojat tarvitsevat turvattuja työpaikkoja sekä työympäristön, jossa he eivät kulu loppuun.

Tällä viikolla Pohjoismaiden hotelli-, ravintola-, catering- ja turismialaa edustavat ammattiliitot järjestävät toimintaviikon yhdessä IUF-maailmanjärjestön kanssa. Teemaviikolla halutaan kiinnittää huomiota kerroshoitajien työehtoihin. Kuinka moni pohtii, mitä hotellien sileiden lakanoiden ja puhtaiden huoneiden taustalla on? Luultavasti aivan liian harva. Kerroshoitajat ovat ammattiryhmä, joka ansaitsee huomiota, arvostusta ja paremmat työehdot.

PU HRCT:n hallitus:

Tina M. Madsen, 3F, Tanska
Clas Delp, Fellesforbundet, Norja
Therese Guovelin, HFR, Ruotsi,
Markku Björn, PAM, Suomi

Lue myös: PAM kiertää tapaamassa kerroshoitajia