Tiedote - 26.01.2016 klo 12.10

Nollatuntisopimusten käyttö on työntekijöiden hyväksikäyttöä

Operaatio Vakiduunin toteuttama kansalaisaloite nollatuntisopimusten kieltämiseksi on menossa eduskunnan käsiteltäväksi. Kaupan liitto on kritisoinut voimakkaasti kansalaisaloitetta ja väittänyt, että alalla olisi olemassa asiaa koskien ns. puitesopimus. PAMin puheenjohtaja Ann Selin ihmettelee Kaupan liiton puheita.

- Kaupan alalla käytetään eniten nollatuntisopimuksia, vaikka työehtosopimus ei sitä edes salli. Nollatuntisopimusten käytön rajoittaminen selventäisi tilannetta ja parantaisi monen nyt nollatuntisopimuksella olevan elämäntilannetta, toteaa Selin.

Jotkut Kaupan liiton jäsenyritykset käyttävät mallia, jossa jokainen työkeikka olisi oma määräaikainen työsuhde. Kaupan liitto on myös väittänyt, että asiasta on sovittu PAMin kanssa.

- Toisin kuin Kaupan liitto väittää, emme ole sopineet mitään puitesopimuksesta. Tämä malli ei paranna työntekijöiden asemaa ja siksi meillä ei ole ollut mitään syytä edistää sitä.

Selin toivoo eduskunnan ymmärtävän nollatuntisopimusta tekevien ihmisten arkea ja päättävän asiasta ihmisten, ei talouden ehdoilla.

- Työnantajat ovat perustelleet nollatuntisopimusten tarpeellisuutta kiirehuipuilla ja taloudellisilla vaikutuksilla. Nollatuntisopimuksien käyttö on kuitenkin työnantajilta laiskaa työvuorosuunnittelua ja työntekijöiden hyväksikäyttöä. Hyvällä suunnittelulla työnantajat pystyisivät tarjoamaan kunnollisia työsuhteita.

- Odotan eduskunnan käsittelyä ja toivon, että kansalaisaloite saa taakseen kansanedustajien enemmistön, sanoo Selin.