Tiedote - 03.02.2016 klo 09.29

Uusi puhelinpalvelu auttaa työntekijöitä työsuhde- ja työympäristöasioissa

Työsuojeluviranomaisten yhteinen valtakunnallinen puhelinneuvonta on käynnistynyt. Palvelu on tarkoitettu kaikille työntekijöille, ja apua saa mm. työsuhde-, työympäristö- ja työhyvinvointiasioissa.

Neuvonta toimii maanantaista perjantaihin kello 8 – 16.15 numerossa 0295 016 620. Neuvonta on tarkoitettu kaikille työntekijöille, ja myös työnantajat voivat ottaa yhteyttä. Palvelu käynnistyi 1. helmikuuta 2016.

Neuvonta on jaettu neljään aihepiiriin:

Työsuhdeneuvonta

• Neuvoo työsopimuksiin, palkkaukseen, työaikaan, vuosilomiin ja muihin työsuhteen ehtoihin liittyvissä kysymyksissä
• Tietoa työsuhdelainsäädännöstä ja keskeisistä työehtosopimuksista saat myös oman työmarkkinajärjestösi henkilöstöltä

Työympäristöneuvonta

• Neuvoo työpaikan työolosuhteiden parantamisessa ja työpaikan oman työsuojelutoiminnan kehittämisessä
• Neuvoo työtilojen ja työmenetelmien sekä koneiden ja laitteiden turvallisuudessa
• Ilmoitukset muun kuin rakennusalan työtapaturmista

Työhyvinvointipäivystys

• Vastaa työhyvinvointia (muun muassa psykososiaalista kuormitusta, häirintää ja epäasiallista kohtelua ja työsyrjintää) koskeviin kysymyksiin

Rakennusalan päivystys

• Neuvoo rakennusalan työpaikkojen työolosuhteiden parantamisessa ja työsuojelutoiminnan kehittämisessä
• Neuvoo työympäristön ja työmenetelmien turvallisuudessa
• Ilmoitukset rakennusalan työtapaturmista

Asioidaksesi kirjeitse, sähköpostitse tai muuten tulee ottaa yhteyttä siihen työsuojelun vastuualueeseen, jonka toimialueella oma työpaikka sijaitsee.
Työsuojelun vastuualueiden yhteystiedot