Tiedote - 15.07.2016 klo 13.01

Kokoomuksen kesäpuheet herättävät ärtymystä

Sunnuntailisät nousivat jälleen puheenaiheeksi, kun Kokoomus esittää niiden poistamista laista. PAMissa ihmetelläänkin Kokoomuksen halua heikentää pienipalkkaisten toimeentuloa.

Kokoomus julkaisi työ- ja yrittäjyyspaketin, joka sisälsi sunnuntailisien poistamisen lisäksi mm. eläkkeelle siirtymisen ylärajan poistoa, eläkkeellä olevien työtulojen hankkimisen kannattavuutta, asuntokauppojen varainsiirtoveron poistamista ja enimmäisaikaa ulkomaalaisten huippuosaajien oleskelulupien käsittelyyn.

PAMin puheenjohtaja Ann Selin pitää Kokoomuksen ehdotusta sunnuntailisien poistamisesta laista kummallisena, kun juuri on saatu sovittua kilpailukykysopimuksesta.

- Ihmettelen Kokoomuksen halua heikentää erityisesti matalapalkkaisten naisten toimeentuloa. Mielestäni nämä esitykset voikin laittaa pelkäksi kesäpuheeksi, jolla halutaan vain huomiota. Eiväthän esitystä kannata edes kaikki Kokoomuksen eduskuntaryhmän jäsenet, kertoo Selin.

Tällaisten esitysten pelätään kuitenkin lisäävän levottomuutta ja epävarmuutta työpaikoilla. PAMin järjestöjohtaja Niina Koivuniemi on saanut palautetta Kokoomukseen suuttuneilta jäseniltä.

- Kokoomus lietsoo esityksellään epävarmuutta ja levottomuutta, jota pitäisi kaikin tavoin välttää, jotta maan talous saataisiin nousuun. Työpaikoilla ihmiset ovat vihaisia, kun heidän jo nyt heikkoa toimeentuloaan yritetään entisestään heikentää, toteaa Koivuniemi.