Artikkeli - 14.05.2018 klo 08.26
Työelämä

Tiina Väätäinen Kuusamosta: Matkailu menestyy palvelulla ja luonnosta huolehtimalla

Kun Tiina Väätäinen matkustaa itse, palvelut ja tekeminen lapsille ovat tärkeitä. Kuva: Mikko Halvari

Kuusamon matkailualan ammattiosaston puheenjohtaja Tiina Väätäinen näkee työssä jaksamisen, henkilökohtaisen palvelun ja puhtaan luonnon säilymisen Suomen matkailualan kasvun avaimina. Hotellissa työskentelevä Väätäinen tietää, että ala on nyt hyvässä vauhdissa, ja toivoo sen näkyvän myös työntekijöiden palkkapusseissa.

Palvelu. Teknologia kehittyy ja se on hyvästä, mutta mietin, miten alan työpaikat säilyvät. Itse toivon, että ihmiset eivät kokonaan vaihtaisi henkilökohtaista palvelua esimerkiksi robotteihin. Matkailijat varmasti haluavatkin palvelua, ja sen kanssakäymisen vuoksi itsekin haluan tehdä tätä työtä.

Luonto. Kansainvälisille matkailijoille tarvitaan tietysti jatkossakin erilaisia palveluita, kuten kelkkasafareita ja huskyajeluita, ja uuttakin pitää kehittää. Olen kuitenkin ajatellut, että tämä meidän luontomme on se, mikä Suomeen vetää, ja siitä asiakkaatkin puhuvat. Luonnosta täytyy siis pitää huoli.

Työssäjaksaminen. Matkailualalla puhuttavaan työvoimapulaan voi liittyä myös työn raskaus, etenkin jos tehdään kolmivuorotyötä. Se ei sovi kaikille. Työssäjaksamiseen kannattaisi siis panostaa. Palkat ovat tietysti myös ainainen puheenaihe. Täällä Kuusamossakin oli hyvä talvikausi – olisi hyvä jos se alkaisi näkyä myös palkkapusseissa.

Huvipuistot. Itse matkustan perheen kanssa, joten kohteessa on oltava lapsille puuhaa ja tekemistä. Heidän mukaansa mennään. Hyvin on kierretty muun muassa huvipuistot, ja suosikki on ehkä ollut Powerpark. Siellä riittää vanhemmalle ja nuoremmalle lapselle aktiviteettejä.

Pilkkiminen. Hiljaisuus ja oma rauha vetävät jäälle. Siihen jos sattuu vielä ihana auringonpaiste, niin se kyllä kruunaa päivän. Pilkkiminen on rauhoittumista ja vastapainoa työlle. Saalis ei ole niin tärkeä, vaikka tietysti mahtava bonus jos sitä sattuu tulemaan.

Teksti: Tuomas Lehto