Tutkimus - 04.02.2020 klo 11.10

Töihin aina omalla autolla – vaan kuinka vähentää ajokilometreja, kun etätyö ei sovi omaan ammattiin?

Sonja Hollannin yövuoro loppuu tyypillisesti yhdeltä tai kahdelta. Kuva: Timo Aalto

Ravintolatyöntekijä Sonja Hollanti kulkee pitkät työmatkat omalla autollaan. Hän tekee työvuoroja peräkkäin ja yöpyy välillä työpaikallaan vähentääkseen ajokilometrejä.

”Miten ne talon kattopellit oikein asennetaan? ”

Sonja Hollanti on tehnyt muun muassa tällaista rakentamiseen liittyvää aivotyötä 158 kilometriä pitkillä automatkoillaan työpaikalta Härmän Kylpylästä kotiin Sieviin.

”Olen siitä hassu ihminen, että olen aina tykännyt ajaa autoa. Mitä enemmän ajan, sitä nopeammin tuo matka tuntuu menevän”, Sonja Hollanti kertoo.

On se silti pitkä matka, vaikka kuinka käyttäisi ajan hyödyksi hirsitalon pystytystä suunnitellen. Talvikaudella hän varaa matkaan 2,5 tuntia suuntaansa.

Sonja Hollanti tekee usein kaksi vuoroa peräjälkeen. Vuorojen välisellä tauolla hän saattaa ottaa päiväunet tai tehdä hikitreenin kännykän urheilusovelluksen avulla. Kuva: Timo Aalto

Yli puolet PAMin jäsenistä kulkee työmatkat pääasiallisesti omalla autollaan. Sonja Hollanti on yksi heistä.

Hän kuuluu myös pamilaisista työmatka-autoilijoista niihin 58 prosenttiin, jotka eivät edes voisi tulla töihin muuten kuin autolla.  Julkiset eivät kulje maaseudulla hänen erikoisina työaikoinaan.

PAMin työmatkakysely: Pääasiallinen kulkuneuvo työmatkoilla.

”Meillä päin on aina pakko olla auto, muuten et pääse mihinkään.”

Näin pitkä työmatka on pamilaisittain harvinainen. Yli puolella palvelualojen työntekijöistä työmatkan pituus jää alle 10 kilometrin. Tämä selviää PAMin työmatkakyselystä, johon vastasi yli 9300 liiton jäsentä viime syksynä.

6 prosentilla kyselyyn vastaajista työmatka oli yli 50 kilometriä pitkä.

Ei Sonja Hollannilla alkujaan ollut näin pitkää matkaa töihin. Työmatka muuttuu, kun elämäntilanne muuttuu. Eron jälkeen hän koki tärkeäksi päästä asumaan tyttären kanssa lähemmäs sukua ja turvaverkkoja.

Monilla aloilla etätyö on apuna työmatkakertojen vähentämisessä, mutta ravintolatyöhön se sopii huonosti. Täyttä työaikaa tekevä Sonja Hollannin ratkaisuna oli ehdottaa työnantajalle mahdollisuutta tehdä työvuoroja peräkkäin.

”Vaihtoehtona olisi muuten ollut kokonaan tästä työpaikasta pois lähteminen”, Sonja Hollanti sanoo.

Työnantaja hyväksyi poikkeusjärjestelyt, ja nykyään  Sonja Hollanti tekee ainakin kaksi vuoroa peräkanaa ilman että käy välillä kotona. Aamuvuoron päätyttyä klo 13 hän saattaa ottaa työpaikalla tirsat ennen kuin iltavuoro alkaa klo 15. Ei tämä silti toimisi ilman hyviä unenlahjoja, hän tietää yli kolmen vuoden kokemuksella.

”Kun laitan pään tyynyyn, saan heti unen, eikä se ole mitään koiranunta.”

Yöpyminen työpaikalla on vaihtoehto yölliselle pitkälle automatkalle. Kuva: Timo Aalto

Sonja Hollannin itselleen ja tyttärelleen rakentama hirsitalo on jo valmis. Nyt työmatka kuluu muita suunnitelmia tehdessä tai äänikirjoja kuunnellessa.

”Työmatka on omaa aikaani. Tämän välin takia olen parempi äiti”, teini-ikäisen tyttären äiti kertoo.

Yöpyminen työpaikalla

Härmän Kylpylässä työnantaja tulee vastaan työmatkoissa tavalla, joka vähentää yöllisiä autoajoja. Niinä yövuoroina, joita seuraa aamuvuoro, työntekijät voivat halutessaan yöpyä työpaikallaan nimelliseen hintaan.

Niinä öinä Sonja Hollannin matka työvuorosta petiin on noin 50 metrin kävely käytävää pitkin hotellihuoneeseen eikä se 158 kilometrin ajo kotiin.

Teksti: Marja Ikkala

Puhelinpalvelu ma–pe

Moniin kysymyksiin löydät  vastauksia verkkosivuiltamme

Esimerkiksi jäsenyyteen, jäsenmaksuihin sekä jäsenetuihin liittyvät asiat

Esimerkiksi palkkaan, työaikoihin, lomiin ja irtisanomisiin liittyvät asiat

Ärenden som bland annat hänför sig till medlemskapet, medlemsavgifter samt medlemsförmåner och frågor som bland annat hänför sig till lön, arbetstider, semester och uppsägning.

Matters concerning among others your membership, membership fees and benefits

Questions you have about salary, working hours, holiday and dismissal etc.

Muut palvelukanavat

Siirry Yhteystiedot-sivulle

PAMin palvelut kesällä
Puhelinpalveluissa on poikkeuksia kesällä 5.–30.7.
Puhelinpalvelut ma–ti ja to–pe klo 10 –14 . Keskiviikkoisin suljettu.

PAMin aluetoimistot ovat suljettuina 5.–30.7. lukuun ottamatta Helsinki-Uudenmaan aluetoimistoa, joka on auki normaalisti koko kesän.