Koulutus - 11.06.2021 klo 10.00

Toimi niin kuin Marta ja John – opi suomea PAMin kurssilla

“Monissa työpaikoissa suomen osaaminen on suuri plussa. Parempi kielitaito takaa paremmat mahdollisuudet”, toteavat palvelualan työntekijät Marta Ramiro Alcudia ja John Wasserfall. Kuva: Liisa Takala.

Palvelualan työntekijät Marta Ramiro Alcudia ja John Wasserfall osallistuivat PAMin suomen kielen kurssille viime keväänä. He suosittelevat kurssia muillekin pamilaisille, jotka haluavat kohentaa suomen kielen taitoaan.

Tiesitkö, että suomen kielen opiskelu on PAMin jäsenille ilmaista? Marta Ramiro Alcudia ja John Wasserfall hyödynsivät tätä mahdollisuutta viime keväänä ja paransivat kielitaitoaan verkkokurssilla.

“Työskentelen palvelualalla, jossa suomenkielestä on hyötyä. Olen myös ajatellut jääväni Suomeen, koska olen täällä naimisissa”, John kertoo.

Marta halusi käyttää vapaa-aikansa mahdollisimman tehokkaasti pandemian aikana. Hän oli jo aikaisemmin etsinyt kielikurssia. Jo viime vuonna hän halusi osallistua PAMin kurssille, mutta hakijoita oli liikaa. Siksi hän olikin hyvin innoissaan päästessään mukaan tänä vuonna.

“Minut lomautettiin tarjoilijan työstäni keväällä 2021 ja halusin käyttää aikaani fiksusti. Satuin selailemaan PAM.FI-lehteä ja näin otsikon ”Opi suomea PAMin avulla”, hän muistelee.

Jokaisen kurssin alussa on kielitasokoe, jonka perusteella opiskelijat jaetaan 10-15 hengen ryhmiin. Marta ja John päätyivät keskitason osaajien ryhmään.

“Oli hyvä, että meillä oli alussa koe. Tässä ryhmässä taso oli minulle juuri oikea. Meillä oli hyvin aktiivinen ryhmä, jossa jäsenet saivat keskustella pienemmässä porukassa”, kertoo Marta.

Hän jatkaa:
“Kun muutin Suomeen, kävin muutaman suomen kielen peruskurssin ja saavutin B.1.-osaamistason. Vaikka sen jälkeen olen käyttänyt kieltä työelämässä asiakkaiden ja työkavereiden kanssa, tuntui, että olen jämähtänyt tuolle tasolle”, Marta selventää.

“Aikaisemmin suorittamani suomen kielen kurssit eivät olleet vuorovaikutteisia, eikä niissä esimerkiksi tehty roolileikkejä tai juurikaan luettu. Minulle on tärkeää olla yhteydessä muihin ihmisiin, kun opiskelen uutta kieltä”, John lisää.

Tule mukaan! Uusi suomen kielen kurssimme alkaa syyskuussa. Viimeinen hakupäivä on 24. elokuuta.

PAMin Opi suomea -kurssi kattaa lukuisia aihealueita. Opinnoissa käsitellään suomen kielen lisäksi myös työelämään liittyviä asioita ja sääntöjä. Kurssin kesto on 15 viikkoa, ja 90 minuuttia kestävät kokoontumiset pidetään joka viikko samaan aikaan.

“Kurssin ansiosta me molemmat pystyimme parantamaan työhakemuksiamme ja CV:tämme. Minä sain muokattua CV:ni yhden sivun mittaiseksi ja suomeksi. Kuukauden kuluttua yritykset ottivat minuun yhteyttä haastatteluja varten”, kertoo John.
PAMin työelämän asiantuntija kertoi ryhmälle suomalaisen työelämän avainasioista, esimerkiksi miten lomapäivät ja tauot lasketaan ja millaista apua jäsenet saavat ammattiliitolta.

“Laadin työssäni työvuorolistoja, joten oli hyödyllistä saada tietoja säännöistä syvällisemmin”, John lisää.

Martalle paljastui kurssin aikana, että PAM tarjoaa myös henkilökohtaista valmennusta osana uusittuja urapalveluita. Valmennuksen avulla voi harjoitella työhaastattelutilanteita tai oppia sanoittamaan omaa osaamistaan.

“Minusta tuntuu, että minun täytyy valmistautua työhaastatteluun suomea puhuvia työkavereitani enemmän, jotta saan töitä. Siksi ilmoittauduin heti mukaan. Työhaastattelun harjoitteleminen uudessa maassa tai kulttuurissa oli hyvin silmiä avaava kokemus”, Marta täsmentää.

Opi suomea -kurssi on käytännönläheinen ja rohkaisee opiskelijoita käyttämään suomen kieltä joka päivä.
“Suurin etu oli kurssin käytännöllisyys. Sanavarastoni kasvoi, mikä on auttanut minua paljon. Mutta myös suomen suullinen osaaminen parantui huomattavasti. Asiakkaat käyttävät usein puhekieltä ja minun on kuitenkin pystyttävä ymmärtämään heitä”, Marta selvittää.

Marta nauttii kielten opiskelusta varsinkin siksi, että hän on taustaltaan itse kielten opettaja. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että kieltenopiskelu olisi helppo juttu.

“Ihan rehellisesti sanottuna suomen kielen oppiminen on todella vaikeaa. Mutta pidän haasteista. Aluksi tuntui siltä, etten oppisi sitä ikinä. Nyt ymmärrän, miten sanoja ja päätteitä yhdistellään, ja näen kielen loogisuuden.”

John tunnustaa myös oppimisen olevan haasteellista, mutta selkeä tavoite helpottaa sitä. Johnin päämääränä on saada Suomen kansalaisuus. Hänen vinkkinsä onkin oma aktiivisuus: sen lisäksi, että opiskelet ryhmässä kerran viikossa, sinulla pitää olla myös halukkuutta opiskella itsenäisesti.

“Suomi on minulle ensimmäinen kieli, jota opiskelen aikuisena. Se ei ole helppo kieli, mutta jos tahtoa on, kaikessa onnistuu - oli kyseessä kieli tai joku muu taito. Muuten oma anoppini, joka on jo yli 70-vuotias, opiskelee tällä hetkellä englantia”, John lisää.

Viime kevättä ja sen saavutuksia tarkasteltaessa molemmat antavat kurssille hyvän arvosanan.

“Aivan mahtavaa, että PAM tarjoaa tällaisen edun eli lisäkursseja suomen kielessä. Minä annan arvosanaksi 8.5/10. Erityisen upea asia oli meidän mahtava opettajamme, Outi Rummukainen, joka haastoi meitä, mutta lempeästi. Tämä on tärkeä juttu, koska monet ovat ujoja”, toteaa John.

“Minä annan arvosanaksi kahdeksan, koska olisi ollut kivempaa olla fyysisesti luokkahuoneessa. Olen samaa mieltä, että opettajan vaikutus on valtava. Saimme myös kirjan, jonka avulla voimme jatkaa opintoja itsenäistesti. Minä suosittelen tätä kurssia ehdottomasti muille pamilaisille.”

• töissä aamiastarjoilijana St. George hotelissa ja osittain myös leipomon puolella
  • haluaa parantaa suomen taitoaan korkeammalle tasolle ja kehittää erityisesti suomen kielen puhetaitoaan
  • liittyi PAMiin keväällä 2019
Marta Ramiro Alcudia, 42
  • työskennellyt yövuorovastaavana Hotel Havenissa vuodesta 2019
  • haluaa oppia suomea, jotta voi hakea Suomen kansalaisuutta tulevaisuudessa
  • liittyi PAMiin syksyllä 2020

John Wasserfall, 39

Opi suomea -kurssit

Kurssin aikana opit käyttämään suomea arkielämässä. Opit myös Suomen työelämän käytänteistä ja säännöistä. Opit puhumaan, lukemaan ja kirjoittamaan suomen kieltä. Kurssin päätyttyä saat kurssitodistuksen.

Syksyllä aloitetaan kolme ryhmää – kaksi Helsingissä (alkeis- ja alkeisjatkokurssi) ja yksi verkossa (keskitason kurssi). Ryhmät muodostetaan kielikokeen jälkeen ja jokaiseen ryhmään otetaan 10-15 opiskelijaa. Oppitunnit (1,5 h) pidetään kerran viikossa aina samaan kellonaikaan. Ensimmäisessä tapaamisessa on pakollinen tasotesti ja viimeisellä tapaamisella on valmistujaiset.

Hakuaika syksyn 2021 kursseille on 3.-24.8.2021.

Teksti: Marie Sandberg-Chibani

Puhelinpalvelu ma–pe

Moniin kysymyksiin löydät  vastauksia verkkosivuiltamme

Esimerkiksi jäsenyyteen, jäsenmaksuihin sekä jäsenetuihin liittyvät asiat

Esimerkiksi palkkaan, työaikoihin, lomiin ja irtisanomisiin liittyvät asiat

Ärenden som bland annat hänför sig till medlemskapet, medlemsavgifter samt medlemsförmåner och frågor som bland annat hänför sig till lön, arbetstider, semester och uppsägning.

Matters concerning among others your membership, membership fees and benefits

Questions you have about salary, working hours, holiday and dismissal etc.

Muut palvelukanavat

Siirry Yhteystiedot-sivulle

PAMin palvelut kesällä
Puhelinpalveluissa on poikkeuksia kesällä 5.–30.7.
Puhelinpalvelut ma–ti ja ke-pe klo 10 –14 . Keskiviikkoisin suljettu.

PAMin aluetoimistot ovat suljettuina 5.–30.7. lukuun ottamatta Helsinki-Uudenmaan aluetoimistoa, joka on auki normaalisti koko kesän.