Yhteiskunta - 25.11.2020 klo 11.43

Toinen korona-aalto haastaa palvelualat

Koronan toinen aalto kääntää työttömyyden kasvuun arvioi PAMin tutkimuspäällikkö Antit Veirto. Kuva: Eeva Anundi

Koronapandemian toinen aalto uhkaa kääntää matkailu- ja ravintola-alan työttömyyden jälleen kasvuun. Kevään ja kesän pahimmista huippulukemista on tultu alas, mutta trendissä on jälleen nähtävissä muutosta huonompaan.

Tilastokeskus julkaisi uusimman työvoimatutkimuksensa tiistaina 24.11. Kuluvan vuoden keväällä pandemian aiheuttamien poikkeusolojen seurauksena työttömyys kasvoi rajusti matkailu ja ravintola-alalla.

"Kesällä alan työttömyystilanne kääntyi parempaan suuntaan, kun pandemiatilanne oli maassamme hyvin hallinnassa. Tosin missään vaiheessa työttömyys ei ole ehtinyt laskea alkuvuoden tilanteeseen. Tuoreimmat tilastot kertovat, että pandemian toisen aallon vahvistuminen ja sen vaatimat rajoitustoimet alkoivat jo lokakuussa näkyä alalla työttömyyden kääntymisenä kasvuun", sanoo PAMin tutkimuspäällikkö Antti Veirto.

PAM on peräänkuuluttanut erityisesti matkailualalle selkeitä ja toteuttavissa olevia sääntöjä sekä matkailijoille helposti ymmärrettäviä turvallisuusohjeita. Liitto on painottanut STM:lle antamassaan lausunnossa, että julkisen vallan rajoitusten tulisi olla oikeassa suhteessa kilpailijamaihin sekä mahdollistaa testattujen henkilöiden turvallisen matkustamisen Suomeen.

Lue PAMin lausunto STM:lle luonnoksesta hallituksen esitykseksi eduskunnalle laiksi tartuntatautilain väliaikaisesta muuttamisesta.

Lue koronan vaikutuksista PAMin jäseniin. PAMin koronavälitilinpäätöksestä löydät tietoa koronapandemian vaikutuksista palvelualojen yrityksiin ja työllisyyteen. Sisältöä on päivitetty loppusyksyn osalta

Puhelinpalvelu ma–pe

Moniin kysymyksiin löydät  vastauksia verkkosivuiltamme

Esimerkiksi jäsenyyteen, jäsenmaksuihin sekä jäsenetuihin liittyvät asiat

Esimerkiksi palkkaan, työaikoihin, lomiin ja irtisanomisiin liittyvät asiat

Ärenden som bland annat hänför sig till medlemskapet, medlemsavgifter samt medlemsförmåner och frågor som bland annat hänför sig till lön, arbetstider, semester och uppsägning.

Matters concerning among others your membership, membership fees and benefits

Questions you have about salary, working hours, holiday and dismissal etc.

Muut palvelukanavat

Siirry Yhteystiedot-sivulle