15.12.2015 klo 19.15

Tokmannin vastuullisuusvalvonta petti

Paperittomat ja alipalkatut työntekijät ovat valmistaneet Tokmannin myymiä ATA-mangosäilykkeitä. Kuva: Finnwatch

Tokmannin myymien tuotteiden takaa paljastui kalliita rekrytointimaksuja ja alipalkkoja Thaimaassa työskenteleville siirtotyöntekijöille. Tämä käy ilmi Finnwatchin maanantaina julkaisemassa raportissa.

Finnwatch on tutkinut siirtotyöntekijöiden työoloja kahdessa thaimaalaisessa tehtaassa, joiden tuotteita on myyty Tokmannin kaupoissa.

Toinen tehdas, Zenith Infant Product, valmistaa lastenhoitotuotteita. Myanmarista kotoisin olevat työntekijät kertoivat noin 500 euron rekrytointimaksuista. Sen lisäksi he joutuivat maksamaan 200–370 euron maksuja esimerkiksi passin tai viisumin uusimisesta. Maksujen takia työntekijät olivat pahasti velkaantuneet.

Toinen tehdas, Great Oriental Food Products, tuottaa mangosäilykkeitä. Tehtaassa työskenteli paperittomia työntekijöitä, joille maksettiin alipalkkaa. Tehtaan työntekijät tienasivat 3,20–5,30 euroa päivässä, kun maan minimipalkka on 7,90 euroa 8-tuntisesta työpäivästä.

– Tokmannin vastuullisuusvalvonta on pettänyt, ja se on joutunut osalliseksi ihmisoikeusloukkauksiin tutkituilla tehtailla, toteaa Finnwatchin tutkija Anu Kultalahti tiedotteessa.

Finnwatch keskittyi nimenomaan siirtotyöntekijöiden haastatteluun, koska he ovat erityisen haavoittuvassa asemassa Thaimaassa. Kummassakin tehtaassa haastateltiin 10 työntekijää.

Tokmannin julkaiseman tiedotteen mukaan se on hankkinut ATA-mangoviipaleita ja lastenhoitotarvikkeita kahdelta eurooppalaiselta maahantuojalta, jotka ovat hankkineet tuotteet kyseisiltä tehtailta. Yrityksen mukaan ostot ovat olleet kertahankintoja, eikä ostoja jatkossa tehdä näiltä tehtailta.

Kannustimet parannuksiin

Kertaluontoiset hankinnat ovat Finnwatchin mukaan ongelmallisia. Silloin ostaja ei voi käyttää vaikutusvaltaansa eikä esimerkiksi kannustaa tavarantoimittajaa parantamaan työoloja pitkäjänteisesti. Thaimaa on niin kutsuttu riskimaa. Myös suomalaisyritysten tekemien ostojen takana on paljastunut työntekijöiden ja siirtolaisten oikeuksien loukkaamisia. Finnwatch on useaan otteeseen tuonut esiin näitä epäkohtia.

Teksti: Jonna Söderqvist

Uusinta uutta

Puhelinpalvelu ma–pe

PAMin ja työttömyyskassan puhelinpalveluissa on ruuhkaa. Huomioithan, että suurin ruuhka on puhelinpalveluiden avautuessa. Moniin kysymyksiin löydät vastauksia verkkosivuiltamme

Jäsenyys ja liittyminen 

030 100 600 klo 10-14

Jäsenten työsuhdeasiat

030 100 620 klo 10-14

Työttömyyskassa,
Unemployment benefit advice,
Arbetslöshetsskydd

020 690 211 klo 10-14

Frågor om medlemskapet, anslutning och anställning på svenska

030 100 640 klo 10-14

Membership services in English

030 100 630 klo 10-14

Employment advice in English

030 100 625  klo 10-14

Muut palvelukanavat

Siirry Yhteystiedot-sivulle