Tasa-arvo - 05.02.2018 klo 16.34

Tukon työntekijät: bonukset pitäisi jakaa koko henkilökunnalle, niin "ylä- kuin alakertaan"

Tuko Logisticsin toimitusjohtaja Juha Viskari (vas.) ja pääluottamusmies Kim Savolainen tekevät kierroksen logistiikkakeskuksessa.Kuvat: Jukka Rapo

Epävarman tulevaisuuden stressaamassa Tuko Logisticsissa työntekijät tuovat mielipiteensä julki ja vaativat osaansa bonuksista: ”Emmekö me tukolaiset olekaan samanarvoisia?”

Hyllyt ulottuvat korkealle ja niissä näkyy olevan paljon tyhjää tilaa.

”Vuosi sitten hyllyt olivat täynnä”, isossa varastohallissa kiertelevä Kim Savolainen kertoo. Ollaan Tuko Logistics Osuuskunnan logistiikkakeskuksessa Keravalla.

Savolainen on varastotyöntekijöiden ja alempien toimihenkilöiden pääluottamusmies ja pitkän linjan tukolainen. Puheessa toistuu usein sellaiset kuin ”lattiatason työntekijät”, ”alakerta” ja ”yläkerta”.

Jako kahden kerroksen väkeen suivaannutti ”alakerran” niin, että henkilöstön edustajat lähestyivät Tukon hallitusta kirjeellä loppuvuonna. He vaativat kirjeessä sitouttamisbonusten ulottamista koko henkilökunnalle. Tuko päätti avainhenkilöille myönnettävistä bonuksista sen jälkeen, kun sen suurin omistaja, Wihuri Oy, jymäytti syksyllä 2016 uutisen: se rakentaa oman logistiikkakeskuksensa Vantaan Viinikkalaan ja luopuu Tukon palvelujen käytöstä.

Tällaiset piilosopimukset eivät kuulu hyvään, avoimeen johtamistapaan.

Palkkioista ei kerrottu koko henkilöstölle, joka sai siitä kuitenkin vihiä. Salaisten palkkioiden maksaminen herätti mielipahaa.

”Mielestämme tällaiset piilosopimukset eivät kuulu hyvään, avoimeen johtamistapaan”, Savolainen ja niin ikään henkilöstöä edustaneet Jarmo Nissinen ja Jukka Pennanen tylyttivät Tukon hallitukselle loppuvuodesta osoittamassaan kirjeessä.

Henkilöstön mielestä jokainen tukolainen on avainhenkilö ja ansaitsisi tulla palkituksi epävarmassa tilanteessa.

”Me ollaan koko henkilökunta samassa veneessä ja tiukoilla mennään niin yläkerrassa kuin alhaalla”, Savolainen sanoo.

Työntekijäpuolen mukaan ainakin osaa bonuksen saajista oli palkittu huomattavilla summilla. Kirjeessä työntekijät pyysivät, että loput henkilökunnasta palkittaisiin kahden kuukauden palkkaa vastaavalla summalla. Tuko kieltäytyi.

Nykyinen, vuonna 2017 toimitusjohtajaksi tullut Juha Viskari on jo kertonut sähköpostitse, että sitouttamisbonuksia on suunnattu johtoryhmän lisäksi kaikille henkilöstöryhmille, myös varastotyöntekijöille. Ne on kohdistettu vaikeasti korvattaviin henkilöihin jatkuvuuden varmistamiseksi. Viskari ei halua kommentoida asiaa enempää.

Juha Viskari ja Kim Savolainen kertovat, että Tuko Logistics joutui markkinoiden myllerrykseen.

Logistiikkakeskuksen yläkerrassa on toimitusjohtajan huone, ja siellä kaksi miestä, Savolainen ja  Viskari. Selviää, että niin pääluottamusmiehelle kuin toimitusjohtajalle Tukon pitkä piina on yhteinen murhe. Puhe miesten kesken on sovittelevaa.

Tuko joutui markkinoiden myllerrykseen jo loppuvuonna 2015, kun Ruokakesko ilmoitti ostavansa Suomen Lähikaupan.

”Se vastasi puolta Tukon liikevaihdosta”, Viskari sanoo kahvikuppinsa äärellä.

”Satoja myymälöitä”, Savolainen jatkaa viitaten menetettyihin Siwoihin ja Valintataloihin.

Emmekö me tukolaiset olekaan samanarvoisia?

Sitten tuli Wihurin ilmoitus uudesta logistiikkakeskuksesta. Lopuksi kuultiin, että Stockmannin Herkku menee S-ryhmälle. Herkku käyttää yhä Tukon palveluja, mutta kilpailuviranomaisen määräämä siirtymäaika umpeutuu vuoden 2018 lopussa.

Pääluottamusmies Savolainen sanoo, että henkilökunta tulkitsee, että varastoa ajetaan alas vuoden loppuun mennessä, mutta toimitusjohtaja Viskari muotoilee, että ”toiminnan jatkumiseen liittyviä päätöksiä ei ole tehty”. Konkurssia ei hänen mukaansa tule.

Tukossa on enää satakunta varastotyöntekijää, kun vielä noin 10 vuotta sitten ns. lattiatason suorittavaa työtä teki lähes 800 työntekijää. Väkeä lähtee viikoittain, ja Barona Logistiikkaratkaisut hoitaa osaa varastotyöstä. Savolaisen mukaan vielä on auki, kuinka moni tukolainen työllistyisi Wihurin Viinikkalan logistiikkakeskukseen, jota Barona operoi. Uusi logistiikkakeskus ei ole vielä valmistunut.

.

Logistiikkakeskuksessa näkee pitkiä käytäviä niin varastohallissa kuin henkilökunnan tiloissa.

Pääluottamusmiehen ja toimitusjohtajan kahvittelu ja kävelykierros logistiikkakeskuksessa ovat ohi. Palautetaan mieleen pääluottamusmies Savolaisen puhelimitse antamat kommentit.

”Emmekö me tukolaiset olekaan saman arvoisia?”

”Olen kysynyt, että jos alakerta haluaisi nyt lähteä, niin pystyisikö yläkerta hoitamaan varastohommat? Ei pystyisi.”

”Kun työttömyys uhkaa, juuri suorittavan tason työntekijöille bonusraha olisi tarpeellinen.”

Ja vielä: "Suurin ja raskain työ tehdään lattiatasolla."

Hän uskoo, että bonuksiin liittyvät epäoikeudenmukaisuuden kokemukset ovat tuttuja muuallakin Suomessa. Näin varmaan on, mutta joka päivä työntekijät eivät ole vaatimassa omaa palkitsemistaan yhtä hanakasti kuin Tukossa.

Tuko Logistics Osuuskunta

Päivittäistavarakaupan hankinta- ja logistiikkapalveluyhtiö.

Suurimpina omistajina ja asiakkaina Wihuri Oy, Stockmann Oyj sekä Heinon Tukku Oy.

Tuko toimittaa yhä tavaraa muun muassa M- ja Tarmo-kaupoille, Metro-pikatukkuihin ja Heinon Tukkuun.

Liikevaihto oli 589 miljoonaa euroa vuonna 2016.

Teksti: Marja Ikkala

Puhelinpalvelu ma–pe