Luottamusmies - 29.03.2021 klo 08.58

Tuntimäärien nosto sopimuksiin on Marikan suurin saavutus luottamusmiehenä

Marika Kalho-Naukkarinen, 34, vertaili työkavereiden toteutuneita työtunteja siihen, mitä luki näiden työsopimuksessa. Onnistuneet neuvottelut tuntimäärien nostosta on hänen isoin saavutuksensa luottamusmiehenä. Kuva: Hanna-Kaisa Hämäläinen

Marika Kalho-Naukkarinen harmittelee kaupan osa-aikaisten pieniä tuntimääriä. Erityisen kivalta hänestä kuitenkin tuntui, kun omalla työpaikalla saatiin tätä alan iäisyysongelmaa ratkottua.

Marika Kalho-Naukkarinen on K-Marketin työntekijä Ikotem Oyssä ja myös yrityksen luottamusmies.  Hän kiertää Jyväskylässä kolmea markettia 30 tunnin viikkosopimuksella, ja työajasta kolme tuntia menee luottamusmiesasioihin.

Mikä on suurin saavutuksesi luottamusmiehenä?

Työtuntien nosto. Suurin osa myyjistämme halusi enemmän viikkotunteja työsopimuksiinsa. Ehdotin sitten kauppiaille, että tehdään meilläkin kaupan alan tuntitarkastelut, kun siitä on työehtosopimuksessakin kirjaus. Tämä tapahtui vuosi sitten juuri ennen kuin korona lävähti päälle. Hirveän moni työkaverini tuli jälkeenpäin kiittämään, että se oli älyttömän hyvä juttu. Ja kyllähän se olikin iso harppaus! Muun muassa sellaisilla, joilla oli 15 tuntia sopimuksessa, tunnit nostettiin 30:een.

Tuli kiva olo, kun kaupan iäisyysongelmaa saatiin ratkottua omalla työpaikalla. Myyjillä on riittänyt hyvin työtä tuntitarkastelun jälkeen.

Minkä asian haluaisit muuttaa kaupan alalla?

Nimenomaan nämä osa-aikatyöt. Kaupan alalla tehdään tahtomattaan osa-aikatyötä, mikä näkyy palkan pienuutena. Iso pallo tässä on työnantajilla. Heidän täytyy huomata työvuorovuorosuunnittelun rooli. Tuntien tarjoaminen on tärkeää, sillä pienet tuntimäärät näkyvät heti palkassa.

Miksi päätit ryhtyä luottamusmieheksi?

Aiemmin meillä ei ollut luottamusmiestä. Kun työntekijät ehdottivat minua, päivän verran tuumasin asiaa. Työnantajan kanssa on mennyt hyvin. Yhteistyö toimii.  Olen ollut nyt kolme vuotta tehtävässä.

Mitä odotat työntekijöiltä, joita edustat?

Meillä on noin 30 työntekijää. Odotan, että he tuovat rohkeasti epäkohtia esille. Jos ei rohkene kertoa jostain työnantajalle, niin ainakin luottamusmiehelle. Ongelmat eivät ratkea, jos niistä ei puhu.

Mikä luonteenpiirteesi sopii luottamusmiehen tehtäviin?

Olen heittäytyjä. Menen uusiin juttuihin ja rohkenen kokeilla kaikenlaista. Nyt keväällä olen Unelmahäät-tv-sarjassa. Sain päähänpiston ja hain ohjelmaan, kun näin siitä mainoksen. Jo seuraavana päivänä he ilmoittivat, että paikka on meille. Mieheni oli vähän aikaa kauhuissaan.

Jääkö aikaa harrastuksiin?

Meillä on kotona vanttera kaveri Maximus, joka vaatii ulkoilua. Harrastan koiran kanssa ulkoilua.

Teksti: Marja Ikkala

Puhelinpalvelu ma–pe

Moniin kysymyksiin löydät  vastauksia verkkosivuiltamme

Esimerkiksi jäsenyyteen, jäsenmaksuihin sekä jäsenetuihin liittyvät asiat

Esimerkiksi palkkaan, työaikoihin, lomiin ja irtisanomisiin liittyvät asiat

Ärenden som bland annat hänför sig till medlemskapet, medlemsavgifter samt medlemsförmåner och frågor som bland annat hänför sig till lön, arbetstider, semester och uppsägning.

Matters concerning among others your membership, membership fees and benefits

Questions you have about salary, working hours, holiday and dismissal etc.

Muut palvelukanavat

Siirry Yhteystiedot-sivulle