19.11.2014 klo 15.33

Tuomio laittomista potkuista ja syrjinnästä

Bussisiivoojat ovat joutuneet hakemaan oikeutta käräjäoikeuden kautta. Kuva Lassi Kaaria.

Espoon käräjäoikeus on tuominnut Aritaz Company -nimisen siivousyrityksen laittomista irtisanomisista ja työntekijöiden syrjinnästä. Työntekijät saivat potkut sen jälkeen, kun he olivat vaatineet korjausta palkkoihinsa.

Kaksi maahanmuuttajataustaista bussisiivoojaa on voittanut Espoon käräjäoikeudessa jutun entistä työnantajaansa vastaan. Yritys toimi aiemmin nimellä Ariel Palvelut, mutta vaihtoi viime vuoden keväällä nimensä Aritaz Companyksi.

Espoon käräjäoikeus antoi tuomion kahden työntekijän nostamassa jutussa 13. marraskuuta. Se totesi, että miehet oli irtisanottu ilman laillista perustetta. Oikeus moitti erityisesti sitä, että miehet oli irtisanottu sen jälkeen, kun he olivat vaatineet palkkauksensa nostamista työehtosopimuksen tasolle. Työnantaja selviää maksamalla korvauksia toiselle työntekijälle 9, toiselle 10 kuukauden palkkaa vastaavan määrän.

Oikeus tuomitsi yhtiön maksamaan hyvitystä myös yhdenvertaisuuslain rikkomisesta. Miehille oli maksettu alipalkkaa ja heidän työaikansa oli normaalia pitempi ilman työehtosopimuksen mukaisia korvauksia. Suomalaista työntekijää ei olisi oikeuden tulkinnan mukaan kohdeltu suomalaisilla työmarkkinoilla samalla tavoin.

Käräjäoikeuden päätös ei ole vielä lainvoimainen. Aritazilla on mahdollisuus valittaa siitä hovioikeuteen.

Helsingin hovioikeus tuomitsi viime maaliskuussa Aritazin, entisen Arielin, johtoa rangaistuksiin törkeästä kiskonnasta ja työsyrjinnästä. Työnjohtaja oli muun muassa perinyt työntekijöiltä kynnysrahoja työpaikan saamiseksi.

Teksti: Tiina Ritala

Puhelinpalvelu ma–pe