Uutinen - 19.09.2019 klo 13.00
Nuoret

Tuore jäsen Emre Ag: tiimityöskentely on kaiken A ja O

Emre viettää jokaisen työpäivän raiteiden äärellä. “Parasta työssäni on joustavat työajat,” hän sanoo. Kuva: Vesa-Matti Väärä.

Junasiivoojana työskentelevä Emre Ag liittyi PAMiin loppukesästä. Hänen työssään nopeus on eduksi, mutta tiimityö on kaikkein tärkeintä.

Olen Emre Ag.

Asun Turussa.

Liityin PAMiin 16.8.2019.

Työskentelen junasiivoojana Turun RTK-Palvelussa, jossa aloitin työt kolme kuukautta sitten. Pidän työstäni, sillä se ei ole liian vaativaa, ja tarvitsen tällä hetkellä joustavaa työtä. Olen puoliammattimainen koripallon pelaaja, mikä vie aikaani. Joustavan työn ansiosta aikaa jää myös valtiotieteen opinnoilleni, joita teen työnteon ohella. Tavoitteenani on saada gradu valmiiksi ja valmistua seuraavan lukukauden aikana.

Työtehtäviini kuuluu roskien kerääminen ja junien siivous ylipäätään. Jos juna pitää siivota asemien välillä, on oltava nopea. En itse pidä työtä stressaavana, mutta joillekin se voi olla sitä. Teen suurimman osan työstäni varsinaisella asema-alueella. Toisinaan työskentelen yksin ja joskus ryhmässä, tehtävästä riippuen. Pohjimmiltaan kyse on kuitenkin aina tiimityöstä, jossa kaikki tekevät oman osuutensa. Jos joku tarvitsee apua, autan häntä – ja päinvastoin.

Työkavereista on tullut ystäviäni. On tärkeää, että kaikki kunnioittavat toisiaan ja tekevät oman osuutensa töissä.

Työtiimini on monikulttuurinen. Mukana on suomalaisia, nepalilaisia, kiinalaisia ja minä, joka olen kotoisin Turkista. Siksi käytämme englantia paljon työkielenä. Pidän kyllä siitä, kun keskustelu käydään suomeksi, koska se auttaa minua oppimaan suomea.

Liityin PAMiin, koska työelämä ei aina ole reilua, ja tiedän saavani sieltä asiantuntevaa apua. Halusin varmistaa sen, että minulla on isomman organisaation tuki, jos sitä joskus tarvitsen. Vaimoni itse asiassa suositteli liittymistä minulle.

Monissa kehittyvissä maissa ammattiliittoja syytetään työn ja edistyksen hidastamisesta, mutta Suomessa niitä arvostetaan ja ammattiliittoja kunnioitetaan. Olen myös huomannut, että täällä ihmiset kannustavat toisiaan liittymään liittoon, mikä on hienoa.

Vapaa-ajallani pelaan koripalloa liigatasolla, joten iltani kuluvat treeneissä. Muuten vietän aikaa perheen kanssa ja joskus soittelen kitaraa. Käyn myös mielelläni saunassa treenien jälkeen, se on ollut minulle paras tapa rentoutua teinivuosista lähtien.

Teksti: Marie Sandberg-Chibani