24.11.2014 klo 16.08

Turvaamistoimi työnantajien uusi konsti

SAK on hermostunut työnantajien uudesta keinosta hakea käräjäoikeudelta väliaikaista turvaamistoimipäätöstä työtaistelun uhatessa. Järjestön mielestä se ei kuulu työrauhajärjestelmään

Viime viikolla SAK:n puheenjohtaja Lauri Lyly kuvaili järjestönsä valtuuston kokouksessa turvaamistoimia työriidoissa vitsaukseksi, jonka käyttöä SAK ei hyväksy. "Turvaamistoimia ei ole tarkoitettu työrauhajärjestelmään", Lyly julisti.
SAK:n vastaavan työehtoasiantuntijan Katarina Murron mukaan turvaamistoimen käyttö työtaistelussa ei ole aivan uusi keksintö. Ensimmäinen korkeimman oikeuden tapaus on vuodelta 2000. Viime aikoina sen käyttö on lisääntynyt merkittävästi.

SAK:n mielestä työrauhaa koskevien kiistojen oikea osoite on työtuomioistuin, ei käräjäoikeus. Vaikka työtuomioistuinkin on työtaisteluissa ripeä, käräjäoikeus voi tehdä väliaikaisen turvaamistoimipäätöksen yhdessä päivässä ja toista osapuolta kuulematta. Lisäksi käräjäoikeuden turvaamistoimelle asettamat uhkasakot ovat kovat. Esimerkiksi Finnairin säästötoimien yhteydessä ammattiliittoja uhattiin 400 000 euron sakolla.

Turvaamistoimi on oikeuskeino, jolla turvataan väliaikaisesti todennäköisesti oikeutetun vaateen toteutuminen. Esimerkiksi velallista estetään ennen oikeuden lopullista päätöstä luovuttamasta, hukkaamasta tai tärvelemästä kiistan kohteena olevaa omaisuutta.

Murron mukaan valitettavan usein väliaikaisen turvaamistoimipäätöksen haku on ollut työnantajan kannalta menestyksellistä. "Käräjäoikeus on tehnyt päätöksiä kuulematta vastapuolta ja päätöksen tueksi on laitettu sellaiset uhkasakot, että ne käytännössä estävät työntekijäpuolen toimet", Murto sanoo.

Turvaamistoimipäätöksiä on haettu usein Merimies-Unionia vastaan, joka on halunnut painostustoimien uhalla päästä mukavuuslippulaivaan tarkastamaan työntekijöiden työehtoja. Merenkulun lisäksi turvaamistoimia on haettu mm. elintarviketeollisuudessa ja Finnairin henkilöstösäästöjen aiheuttamien vastatoimien yhteydessä.

Tilanteen korjaamiseksi SAK haluaa oikeudenkäymiskaareen muutoksen, joka rajaa turvaamistoimet ulos työriita-asioissa.
Murron mukaan asia nousee pöydälle myös työmarkkinajärjestöjen parhaillaan käymissä työmarkkinoiden pelisääntöneuvotteluissa.

Teksti: UP/Kari Leppänen

Puhelinpalvelu ma–pe