Uutinen - 24.08.2015 klo 15.43

Tutkija Andy Hallia vastaan lisää syytteitä Thaimaassa

Suomalaisen yritysvastuuta tutkivan järjestön työntekijä joutuu taas oikeuteen Thaimaassa. Hän paljasti paikallisen mehuntuotannon ongelmia.

Suomalaisjärjestö Finnwatchin tutkijaa Andy Hallia vastaan on nostettu Thaimaassa uusia syytteitä. Rikostuomistuin pääkaupungissa Bangkokissa päätti maanantaina nostaa syytteet tutkijaa vastaan kunnianloukkauksesta ja tietojen levittämisestä. Oikeudenkäynti alkanee lokakuussa. Syytteiden nostamista on vaatinut ananasyhtiö Natural Fruit Company, jonka työoloista Hall aiemmin raportoi Finnwatchin tutkimuksessa. Yhtiö oli toiminut suomalaisyritysten alihankkijana, eli sen tuotteita löytyi Suomen ruokakaupoista.

Finnwatch ilmoitti olevansa hyvin pettynyt uusiin syytteisiin ja pitävänsä niitä takaiskuna ihmisoikeuksille. Järjestön toiminnanjohtaja Sonja Vartiala pitää syytteitä perusteettomina. Syytteistä voi seurata enimmillään jopa seitsemän vuoden vankeustuomio, jos Hall todetaan syylliseksi. Finnwatch kritisoi myös aiempien, samaan tutkimukseen liittyvien oikeudenkäyntien tasapuolisuutta. Yhdessä tapauksessa syytteet kuitenkin hylättiin, mutta syyttäjä on valittanut tästä päätöksestä.

Vuonna 2013 julkaistu tutkimus paljasti monia puutteita Natural Fruitin työoloissa. Yhtiö ei kommentoinut tutkimuksen tietoja ennen sen julkaisua, vaikka sille tarjottiin kommentointimahdollisuutta.

Teksti: Tuomas Lehto