Tutkijat selvittävät mitä palvelualoille kuuluu – tietoa kerätään PAMin jäseniltä
Palvelualojen kuulumisia – työhyvinvointia, osaamista ja työn tuloksellisuutta – on viimeksi laajemmin selvitetty yli 10 vuotta sitten. On jo korkea aika päivittää käsityksiä.
Helmikuun alussa alkaneessa 2-vuotisessa tutkimushankkeessa on juuri lähetetty kyselyt 40 000 PAMin jäsenelle. Hankkeella lisätään tutkittua tietoa siitä, miten palvelualoilla tapahtuneet muutokset ovat vaikuttaneet työhyvinvointiin, osaamiseen sekä työn tuloksellisuuteen. Koronaepidemian myötä toimintaympäristö on muuttunut entisestään.
Aikaisempi laaja katsaus palvelualan työoloihin tehtiin yli 10 vuotta sitten. Tutkimuskohteina ovat matkailu- ja ravintolapalvelujen, kiinteistöpalvelujen, kaupan alan ja vartiointialan työntekijät sekä Compass Group Finland Oy, N-Clean Oy, Restel Liikenneasemat Oy ja RTK-Palvelu Oy työntekijöineen.
Tutkimuksen tavoitteena on myös tuottaa työkaluja, joita voidaan käyttää työhyvinvoinnin ja osaamisen kehittämisessä sekä toiminnan uudistamisessa ja muutoksiin varautumisessa. Myös työkykyjohtamista tutkitaan.
”Kuva työhyvinvoinnista ja osaamisesta palvelualoilla muodostuu jokaisen yksittäisen työntekijän työhön liittyvistä kokemuksista. Siksi toivomme saavamme mahdollisimman paljon vastauksia”, erikoistutkija Sara Lindström ja erityisasiantuntija Jarno Turunen tutkimusta toteuttavasta Työterveyslaitokselta sanovat.
He uskovat tiedon olevan tärkeää myös PAMille, jotta se voi palvella jäseniään paremmin.
Hankkeessa ovat mukana myös Työsuojelurahasto, Matkailu- ja ravintolapalvelut MaRa ry sekä Kiinteistötyönantajat ry.