Tutkimus - 04.05.2021 klo 11.52

Tutkijat selvittävät mitä palvelualoille kuuluu – tietoa kerätään PAMin jäseniltä

Tutkijat odottavat mahdollisimman paljon vastauksia PAMin jäseniltä heille lähetettyyn verkkokyselyyn.

Palvelualojen kuulumisia – työhyvinvointia, osaamista ja työn tuloksellisuutta – on viimeksi laajemmin selvitetty yli 10 vuotta sitten. On jo korkea aika päivittää käsityksiä.

Helmikuun alussa alkaneessa 2-vuotisessa tutkimushankkeessa on juuri lähetetty kyselyt 40 000 PAMin jäsenelle. Hankkeella lisätään tutkittua tietoa siitä, miten palvelualoilla tapahtuneet muutokset ovat vaikuttaneet työhyvinvointiin, osaamiseen sekä työn tuloksellisuuteen. Koronaepidemian myötä toimintaympäristö on muuttunut entisestään.

Aikaisempi laaja katsaus palvelualan työoloihin tehtiin yli 10 vuotta sitten. Tutkimuskohteina ovat matkailu- ja ravintolapalvelujen, kiinteistöpalvelujen, kaupan alan ja vartiointialan työntekijät sekä Compass Group Finland Oy, N-Clean Oy, Restel Liikenneasemat Oy ja RTK-Palvelu Oy työntekijöineen.

Tutkimuksen tavoitteena on myös tuottaa työkaluja, joita voidaan käyttää työhyvinvoinnin ja osaamisen kehittämisessä sekä toiminnan uudistamisessa ja muutoksiin varautumisessa. Myös työkykyjohtamista tutkitaan.

”Kuva työhyvinvoinnista ja osaamisesta palvelualoilla muodostuu jokaisen yksittäisen työntekijän työhön liittyvistä kokemuksista. Siksi toivomme saavamme mahdollisimman paljon vastauksia”, erikoistutkija Sara Lindström ja erityisasiantuntija Jarno Turunen tutkimusta toteuttavasta Työterveyslaitokselta sanovat.

He uskovat tiedon olevan tärkeää myös PAMille, jotta se voi palvella jäseniään paremmin.

Hankkeessa ovat mukana myös Työsuojelurahasto, Matkailu- ja ravintolapalvelut MaRa ry sekä Kiinteistötyönantajat ry.

Voit lukea lisää aiheesta täältä

Puhelinpalvelu ma–pe

Moniin kysymyksiin löydät  vastauksia verkkosivuiltamme

Esimerkiksi jäsenyyteen, jäsenmaksuihin sekä jäsenetuihin liittyvät asiat

Esimerkiksi palkkaan, työaikoihin, lomiin ja irtisanomisiin liittyvät asiat

Ärenden som bland annat hänför sig till medlemskapet, medlemsavgifter samt medlemsförmåner och frågor som bland annat hänför sig till lön, arbetstider, semester och uppsägning.

Matters concerning among others your membership, membership fees and benefits

Questions you have about salary, working hours, holiday and dismissal etc.

Muut palvelukanavat

Siirry Yhteystiedot-sivulle