Työehtosopimus - 27.05.2020 klo 07.45

Työehtoihin muutoksia marava- ja huvipuistoalalla sekä Avecrassa

Kuva: Gettyimages

Työvuorolistojen julkaisuun sekä kesälomien sijoittamiseen liittyvät väliaikaiset ja määräajan voimassa olevat muutokset johtuvat koronakriisistä.

Koronapandemiasta johtuvan poikkeustilanteen takia on voimassaoleviin matkailu-, ravintola- ja vapaa-ajan palveluiden ja huvi-, teema- ja elämyspuistojen sekä Avecran junapalveluhenkilökuntaa koskeviin työehtosopimuksiin sovittu väliaikaisia muutoksia.  Tehdyt sopimusmuutokset on neuvoteltu ja sovittu PAMin ja työnantajaliitto MaRa:n välillä.

Marava-ja huvipuistoalalla muutokset koskevat tessin määräyksiä työvuorolistojen julkaisemisesta ja voimassaolosta sekä kesälomien sijoittamisesta.

PAM ja työnantajaliitto MaRa kertovat tiedotteessaan, että työvuorolistan laadintaa ja julkaisemista koskevia määräaikoja voidaan lyhentää julkaisemalla työvuorolista viikon ilmoitusajalla yhdeksi viikoksi kerrallaan. Tämä muutos johtuu koronatilanteesta aiheutuvan, poikkeuksellisen vaikean työvoiman määrän ennakoitavuuden vuoksi.

Lisäksi liitot ovat sopineet, että meneillään olevalla lomakaudella voidaan yli 12 päivää ylittävän loman osuus siirtää pidettäväksi myöhemmin. Tämä tarkoittaa, että syyskuussa päättyvällä kesälomakaudella normaalisti pidettäviä vuosilomia voidaan pitää vuoden 2021 huhtikuun loppuun saakka. Poikkeus kesälomien sijoittumiseen koskee sellaisia työntekijöitä, jotka ovat olleet lomautettuna 1.4.2020 jälkeen vähintään kaksi viikkoa tai kymmenen työpäivää.

PAMin puheenjohtaja Annika Rönni-Sällinen toteaa tiedotteessa, että tuleva kesä on vielä hyvin poikkeuksellinen ja siksi työehtoihin sovittiin määräaikaisia muutoksia: "Sovimme asioista, jotka voivat osaltaan helpottaa yrityksiä järjestelemään töitä niin, että mahdollisimman moni alan työntekijöistä pääsee takaisin töihin”.

Avecran junapalveluhenkilökunnan työehtosopimuksen väliaikaiset muutokset

Junapalveluhenkilökunnan työehtosopimukseen tehdyt väliaikaiset muutokset koskettavat työvuorolistojen julkaisemista ja voimassaoloa. Työvuorolista voidaan julkaista 3 päivän ilmoitusajalla viikoksi kerrallaan, jos palvelujen kysyntää ja työvoimatarvetta on poikkeuksellisen vaikea ennakoida.

Päivitämme väliaikaiset tes-muutokset tarkemmin tutustuttavaksi tänne

Puhelinpalvelu ma–pe

Muut palvelukanavat