Artikkeli - 01.03.2019 klo 10.30
Yhteiskunta

Työehtosopimus, sertifikaatti – näin alustatalouden ongelmia on yritetty ratkaista muualla maailmassa

Kuva: Gettyimages

Alustatalouden yritysten ansaintamalleihin perustuu monia ratkaisemattomia ongelmia. Alustojen työntekijät saavat harvoin sairauspäivärahaa eikä alustataloudessa tehdyistä töistä kerry eläkettä. Siitäkin, kuka hyödyntää alustataloudesta kertyvää dataa, on keskusteltu.

Suomessa PAM ajaa työlakiin työnantajaolettamaa, mikä tarkoittaisi sitä, että työsuorituksen vastaanottaja olisi aina lähtökohtaisesti työnantaja. Näyttötaakka poikkeuksesta, eli ettei kyse olekaan työsuhteesta, olisi työnantajalla. Kysymys on toki monimutkainen, joten sitä voidaan pyrkiä ratkaisemaan usealla keinolla ja yhteiskunnallisella tasolla.

Kokosimme muutaman esimerkin siitä, kuinka alustataloudessa piileviä ongelmia on koetettu ratkaista muissa maissa:

Perinteinen työehtosopimus

Tanskassa Hilfr-sovelluksen takana oleva siivousalan alustatalouden yritys allekirjoitti työehtosopimuksen Tanskan 3F-ammattiliiton kanssa viime huhtikuussa. Sopimus takaa alustan kautta työtä tekeville työntekijän perusoikeudet, kuten eläkkeen ja lomakorvaukset.

Fairwork Foundation

Brittiläisessä Oxford Internet Institutessa on kehitteillä Fairwork Foundation, jonka tavoitteena on muun muassa saada reilut pelisäännöt alustatalouteen sekä kehittää sertifikaatti alustatalouden yrityksille. Tämä toimisi samalla tavalla kuin esimerkiksi Reilun kaupan sertifikaatti, jolloin kuluttajat voisivat luottaa siihen, että alustatalouden työntekijöillä on reilut työolosuhteet.

Reilu hinnoittelu

Israelilaisen kuljetuspalvelu Junon ovat perustaneet samat ihmiset, jotka keksivät Viber-yhteydenpitopalvelun älypuhelimille. Juno markkinoi itseään kuljetuspalvelu Uberin vastavoimana. Junon kuskit ovat itsenäisiä partnereita, jotka voivat säädellä hintoja niin, että heidän palkkansa kattaa myös esimerkiksi auton huolto- sekä bensakulut ja vakuutusmaksut.

Verotus kuntoon

Tanskan hallitus ja majoituspalveluita välittävä alusta Airbnb sopivat toukokuussa 2018 tietojenvaihdosta ja pelisäännöistä lyhytaikaismajoituksessa. Sopimuksen mukaan alusta, joka jakaa vuokraukseen liittyviä tulotietoja verottajan kanssa, saa helpotuksia palvelun sääntelyssä. Esimerkiksi verotiedon jakavan alustan kautta asunnon saa vuokrata 70–100 päiväksi, kun taas verotietoja jakamattoman alustan kautta maksimiaika on 30 päivää. Kauppalehden artikkelin mukaan Suomessa yksi kolmasosa Airbnb-palvelun kautta asuntoaan vuokranneista ei ilmoittanut vuokrauksesta koituneita tuloja verottajalle vuosina 2015–2016.

Teksti: Lotta Jokinen