Työehtosopimusneuvottelut - 12.01.2022 klo 14.18

Työehtosopimusneuvottelut käynnistyivät kaupan alalla

Tällä viikolla neuvotellaan kaupan alan työehdoista. Nykyisen työehtosopimuksen voimassaolo päättyy 31. tammikuuta. Työnantajia neuvotteluissa edustaa Kaupan liitto.

Palvelualojen ammattiliitto PAM ja Kaupan liitto aloittivat keskiviikkona 12.1. kaupan alan työehtosopimusneuvottelut. Nykyinen sopimuskausi PAMin suurimmalla sopimusalalla päättyy tammikuun lopussa. Neuvotteluiden etenemistä voi seurata PAMin verkkosivuille avatulta TES-sivustolta.

Palvelualojen ammattiliitto PAM ja Kaupan liitto tapasivat keskiviikkona ensimmäisen kerran neuvotellakseen kaupan alan työehtosopimuksesta tulevalle sopimuskaudelle. Kaupan työntekijöiden työehtosopimuksessa sovitaan kaupan alan töiden vähimmäistyöehdoista. Nykyinen työehtosopimuskausi päättyy 31.1.

”Kaupan ala on PAMin suurin yksittäinen sopimusala, jolle liitto neuvottelee työehtosopimuksen. Monet kaupan yritykset ovat tehneet koronan aikana ennätysmäisiä tuloksia. Erinomaisten tulosten on oikein odottaa näkyvän myös työntekijöiden toimeentulossa. Myös vastentahtoisen osa-aikatyön toimeentulolle aiheuttamat ongelmat, kiire ja palautumisaikojen puute vaivaavat työntekijöitä kaupan alalla. Näihin kysymyksiin tulee etsiä ratkaisua työehtosopimusneuvotteluiden kautta”, PAMin puheenjohtaja Annika Rönni-Sällinen sanoo.

Kaupan työehtosopimuksen piirissä on noin 200 000 työntekijää. PAMin lokakuussa 2021 tekemän jäsenkyselyn mukaan osa-aikaisten työntekijöiden keskipalkka oli alalla 1834 euroa ja kokoaikaisten 2424 euroa. Erityisesti korona-aikana monet kaupan alan työntekijät ovat joutuneet työskentelemään pandemian etulinjassa.

”Reiluista työehdoista ja riittävästä toimeentulosta huolehtiminen on myös työnantajien edun mukaista. Kukaan ei toivo kaupan alalle laajamittaista työvoimapulaa ja siksi työehtosopimuksen avulla on tärkeää varmistaa alan kilpailukykyisyys ja houkuttelevuus myös työntekijöiden näkökulmasta”, Rönni-Sällinen jatkaa.

Ensimmäisellä neuvottelukerralla käytiin läpi kaupan alan näkymiä ja osapuolten muutostarpeita nykyisiin työehtosopimusmääräyksiin. Työehtosopimusneuvottelut kaupan alalla jatkuvat perjantaina 14.1.

PAM viestii työehtosopimusneuvotteluiden etenemisestä liiton verkkosivuille avatulla TES-sivustolla. Osapuolten neuvottelutavoitteet ja neuvotteluiden kulku ovat luottamuksellisia, eikä niistä tiedoteta sellaisenaan ulos neuvottelupöydästä. PAMin verkkosivujen TES-sivustolle pääset siirtymään tästä.

Teksti: Eemeli Peltonen