Työehtosopimusneuvottelut - 14.03.2022 klo 10.33

Työehtosopimusneuvottelut matkailu-, ravintola- ja vapaa-ajan palveluissa alkavat tänään

Palvelualojen ammattiliitto PAMin puheenjohtaja Annika Rönni-Sällinen toivoo, että työvoimapulasta kärsivälle alalle löydetään ratkaisuja, joilla työntekijöiden toimeentuloa ja alan vetovoimaa saadaan parannettua.

Matkailu-, ravintola- ja vapaa-ajan palveluiden työntekijöiden ja esimiesten työehdoista neuvotellaan PAMin ja työnantajia edustavan Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRa ry:n välillä. Työehtosopimuksen alaisissa töissä työskentelee noin 85000 alan ammattilaista ja nykyinen työehtosopimuskausi päättyy maaliskuun lopussa.

Edellisen kerran alan työehdoista neuvoteltiin koronapandemiasta johtuen poikkeusoloissa.

”Edellinen sopimus hyväksyttiin vaikeissa olosuhteissa syksyllä 2020. Tällä kertaa lähtötilanne on tyystin toinen. Rajoitukset ovat päättyneet ja alan toipuminen on käynnistynyt, toteaa PAMin puheenjohtaja Annika Rönni-Sällinen.

Viimeiset kaksi vuotta on ollut alan työntekijöille erityisen vaikeaa aikaa. Ravintolarajoitukset ovat vaikuttaneet alalla työskentelevien työntekoon ja toimeentuloon merkittävästi.  PAMin jäsenkyselyn mukaan alalla työskentelevistä lähes 80 % on ollut työttömänä tai lomautettuna viimeisen kahden vuoden aikana. Työpaikkaa on vaihtanut 40 % ja sitä on suunnitellut vaihtavansa peräti 72 % alan työntekijöistä.

”Työvoimapula on merkittävä. Sen osoittaa runsaat siirtymiset pois alalta sekä se, että alan koulutukseen hakijoiden määrä on puolittunut viimeisen seitsemän vuoden aikana. Olemme tilanteessa, jossa alalla työskentely nähdään jopa riskinä omalle toimeentulolle. Näin ei voi jatkua", Rönni-Sällinen toteaa ja jatkaa

”Siksi pyrkimyksemme on löytää keinoja, joilla alan ja työntekijöiden tulevaisuutta voidaan varmistaa esimerkiksi parantamalla ansiotasoa erillisen ansiokehitysohjelman avulla."

Rönni-Sällinen toteaa, että ravintolatyöntekijöiden riesana jo ennen koronaa ovat olleet matalat palkat ja elämiseen riittämättömät työtunnit.

”Totuus tästä ei ole parin viimeisen vuoden aikana muuttunut mihinkään vaan ahdinko on vain syventynyt."

Alan keskipalkka on vain 2 073 euroa. Kokoaikatyössä 2 308 euroa ja osa-aikatyössä, jonka määrä on lisääntynyt, 1 834 euroa.

”Vastentahtoinen osa-aikatyö on tuttu ilmiö ravintola-alalla ja siihen on pystyttävä puuttumaan. Ei ole kenenkään etu, ettei työtunnit riitä elämiseen eikä arki ole ennakoitavissa. Työvuorojen jatkuva metsästäminen luo epävarmuutta. Sen sijaan ennakoitavissa olevat säännölliset tulot lisäävät työntekijöiden hyvinvointia.”

”Meillä on nyt työnantajien kanssa hieno mahdollisuus löytää neuvotteluissa askelmerkkejä tulevaisuuteen siten, että alan reilut työehdot edistävät niin työntekijöiden kuin työnantajien menestymistä, Rönni-Sällinen toteaa.

Katso tarkemmat yhteystiedot

Huom! Puhelinpalvelut ajalla 26.9.–28.10.
ma, ke ja pe klo 10–14.

PAMin toimistot
Helsinki-Uusimaa avoinna ma-ti ja to-pe klo 9-16. Muut toimistot maanantaisin. Muina aikoina ajanvarauksella.

Moniin kysymyksiin löydät vastauksia verkkosivuiltamme