Uutinen - 30.09.2019 klo 11.44
Työehtosopimusneuvottelut

Työehtosopimusneuvottelut tekevät tuloaan – sopimusalatoimikunnat tapasivat Lahdessa

Lahdessa PAMin toimialakuntakokokoukseen osallistuivat L&T:n pääluottamusmies Atte Paaso, Kesko Oyj:n Citymarketin luottamusmies Jaana Kokkola sekä Scandic Hotels Oy:n luottamusmies Mats Eriksson. Kuva: Harri Nurminen.

PAMin sopimusalatoimikunnilla on keskeinen rooli työehtosopimusneuvotteluissa. Lähestyvä työehtosopimuskierros puhuttaa.

Sopimusalatoimikunnat kokoontuivat Lahdessa viime viikolla virittäytymään tulevaan työehtosopimuskierrokseen. Esitimme kolmelle mukana olleille luottamusmiehille seuraavat kysymykset:

1. PAMin tekemiä työehtosopimuksia ja niiden sopimusalojen asioita käsitellään sopimusalatoimikunnissa. Mitä tämä tarkoittaa käytännössä?

2. Mitä odotuksia ja näkemyksiä sinulla on oman alasi tulevista työehtosopimusneuvotteluista?

3. Millaiset terveiset lähettäisit neuvottelupöytään?

1. Koen oman roolini välittäjänä, joka tuo neuvottelupöytään työntekijöiden viestit. Olen ensimmäistä kertaa mukana sopimusalatoimikunnassa, joten tässä on paljon uutta minulle.

2. Uskon että edessä on tiukka neuvottelukierros. Vuonna 2016 solmittu kiky-sopimus, eli kilpailukykysopimus, on herättänyt paljon keskustelua kentällä, ja työntekijöiden toive olisi saada se pois. En kuitenkaan tiedä miten realistista se on. Toinen keskustelua herättänyt asia on paikallinen sopiminen; siinä neuvotteluosapuolina pitäisi ehdottomasti pitäisi olla luottamusmiehet ja työnantaja eikä työntekijät ja työnantaja. Toivottavasti kahden vuoden takainen tilanne ei toistu, jolloin kiinteistöpalvelualan työntekijät menivät lakkoon ja marssivat ulos. Odotan neuvotteluja jännityksellä.

3. Paremmat työehdot ja parempi palkka siivoojille, eli täysiä tunteja. Kaikilla ei ole kokopäivätyötä, joten he joutuvat nostamaan soviteltua päivärahaa pärjätäkseen. Osa-aikaisesta työstä pitäisi mahdollistaa siirtymä kokoaikaiseen työhön. On myös vaikeaa löytää siivoojia, mutta se kytkeytyy juuri tähän työtuntien antamiseen ja palkkaukseen, ja loppupäässä alan houkuttelevuuteen.
Valmiiseen työehtosopimukseen on kuitenkin pitkä tie. Ei kannata hevin antaa periksi neuvotteluissa!

Pohjois-Suomen L&T:n työntekijöitä edustava pääluottamusmies Atte Paaso

1. Sopimusalatoimikunnan jäsenten tehtävä on tuoda kentän ääni suoraan neuvottelupöytiin, sekä myöhemmin tarkastaa työehtosopimukset ja pohtia hyväksytäänkö ne vai ei. Olemme ne, jotka vahtivat niitä aina PAMin hallitukseen asti. Tämä on minun toinen kauteni sopimusalatoimikunnassa. Tehtävä on opettanut minulle sen, että sopimusalatoimikunnan jäsenenä pitää pystyä ajattelemaan koko alaa, eikä ainoastaan omaa työpaikkaa ja toimipistettä. Se on ehkä haastavinta.

2. Tämä kierros ei tule olemaan mitenkään helpompi kuin aikaisemmat kierrokset. Alussa korostuu vastakkainasettelu. Vaikeimpiin kysymyksiin kuuluvat paikallinen sopiminen ja palkkaratkaisut. Kun kuullaan mahtavista osinkojaoista eri puolilla, miksi niitä ei koskaan tipahda työntekijälle? Jos alalla menee hyvin, se pitäisi myös näkyä työntekijän kukkarossa.

3. Kun nykyään töitä tehdään kaupan aukioloaikojen vapauduttua ympäri vuorokauden, niin työvuorosuunnittelussa pitäisi ottaa työhyvinvointi huomioon. Toiseksi, työntekijöille pitäisi mahdollistaa jatkuva koulutus. Kaupan alalle on tulossa esimerkiksi paljon uutta teknologiaa, mutta työntekijöiden koulutukset ovat vähentyneet vuosi vuodelta. Jos kiteyttäisin tsemppausviestin neuvottelupöytään yhteen lauseeseen, niin se olisi: yhdellä palkalla on tultava toimeen.

Kesko Oyj:n Citymarketin luottamusmies Jaana Kokkola

1. Hyvät ideat neuvottelupöytiin tulevat arjen työmaalta. Yksi konkreettinen esimerkki on kahvitauot, jotka ovat lähteneet työntekijöiden ideasta ja päätyneet työehtosopimukseen. Jos idea on jollain tavalla järkevä ja se edistää työolosuhteita myös työnantajan näkökulmasta, niin työnantaja on usein saattanut hyväksyä asian jopa sellaisenaan. Pitkään sopimusalatoimikuntatyössä olleena olen oppinut neuvottelutaitojen lisäksi myös näkemään asioita työnantajan näkökulmasta. Tiedän kokemuksesta mihin asioihin me voimme vaikuttaa, mitä voimme pyytää ja missä asioissa meillä on oikeasti mahdollisuus tehdä muutos.

2. Odotukset ovat totta kai aina suuret. On erityisen tärkeää, että meillä on paljon samoja tavoitteita työnantajaliittojen kanssa. Silloin niistä on helpompi sopia työehtosopimusneuvotteluissa. Haasteena näen matkailualan palkkatasoeron pysäyttämisen tai sellaisen tulotason saavuttamisen, jolla palvelualan työntekijä tulee toimeen. Palkasta puhuttaessa työnantajaliitto on tuonut ilmi, että pienillä yrityksillä palkankorotusvara on valitettavan pieni verrattuna suurempiin yrityksiin. Toivoisin palkankorotusmallin ottavan huomioon, että yritykset ovat eri kokoisia. Palkankorotukset eivät mielestäni voi määräytyä vain pienten yritysten mukaan.

3. Paikallisella sopimisella voidaan saada henkilöstölle myös jotain hyvää. Joitain työehtosopimuskohtia voidaan sopia paikallisesti jopa henkilöstön kannalta heikentävästi, mutta kokonaisratkaisu voi olla merkittävästi työehtosopimusta parempi. Paikallisessa sopimisessa korostuu olennaisesti luottamusmiesten tärkeys.

Scandic Hotels Oy:n luottamusmies Mats Eriksson

1.10.2019 Scandic Hotels Oy:n luottamusmies Mats Erikssonin vastauksiin on tehty tarkennuksia.

Mikä sopimusalatoimikunta?

• PAMilla on 25 sopimusalatoimikuntaa, joissa kussakin on 1-10 jäsentä toimialan koosta riippuen. Hallitus nimesi toimikuntien uudet jäsenet noin kuukausi sitten.
  • Sopimusalatoimikuntien tehtävä sopimusneuvottelussa on käsitellä alakohtaisia neuvottelutavoitteita, muodostaa yhteinen alakohtainen näkemys ottaen huomioon erikokoiset työpaikat, erilaiset työtehtävät ja työsuhteet. Lisäksi tehtävänä on tukea varsinaisia neuvottelijoita.
  • Toimikuntien jäsenistä noin sata kokoontui Lahdessa yhteiseen kokoukseen 26.-27.9.2019.

Lisätietoa sopimusalatoimikuntien jäsenistä saat tästä.

Teksti: Marie Sandberg-Chibani