Uutinen - 18.12.2017 klo 12.00
Työelämä

Työelämä 2020 -blogissa PAMin työympäristöasiantuntija Erika Kähärä: ”Ei kenenkään työhön kuulu tulla loukatuksi tai uhatuksi”

Tuoreessa blogikirjoituksessa PAMin työympäristöasiantuntija Erika Kähärä muistaa itse tehneensä asiakaspalvelutöitä aikoinaan, jolloin vallitsi kohtelias vuorovaikutus asiakkaiden ja asiakaspalvelijoiden välillä. Nykyään Palvelualojen ammattiliitto PAMin jäseniltä ja henkilöstönedustajilta kuuluu hyvin erilaisesta menosta palvelualoilla.

Kaupan liiton, PAMin sekä työ- ja elinkeinoministeriön tekemistä selvityksistä käy ilmi, että epäasiallinen käytös on lisääntynyt kaupan alalla viime vuosina. PAMin jäsenselvityksessä (2017) kaupan työntekijät kertovat avoimesti epäasiallisen kohtelun kokemuksistaan.

”Viimeisen viiden vuoden aikana sanallinen asiakasraivo-ilmiö on tuplaantunut. Valtaosalle myyjistä piikittely, huorittelu, vähättely, kiusaaminen ja muut töykeydet ovat tuttuja”, kertoo PAMin edunvalvontajohtaja Jaana Ylitalo Ollaan ihmisiksi -kampanjan yhteydessä.

Asiakastilanteissa mennään jopa henkilökohtaisuuksiin.
– Loukkaukset, jotka tähdätään henkilökohtaisiksi ja, jotka usein heitetään kohti työtään tekevää yllättäen, voivat olla satuttavia ja pitkään mielessä pysyviä. Sanallisen väkivallan eli verbaalisten hyökkäyksien kohteeksi valikoituu usein sukupuolen tai valtaväestöstä poikkeavan ulkonäön tai olemuksen perusteella. Kun kuulee tuon tuostakin itseensä kohdistettua arvostelua, voi olla vaikea pitää yllä työmotivaatiota ja ylpeyttä omasta ammatistaan, Erika Kähärä kirjoittaa Työelämä 2020 -blogissa.

Kähärän mukaan myös muualla maailmalla asiakaslähtöinen seksuaalinen ahdistelu sekä väkivalta ja fyysinen uhkailu ovat loukkaavan käytöksen lisäksi kasvussa. Tehdyt kyselyt vahvistavat tietoa. Ilmiö on muun muassa synnyttänyt aloitteen Kansainvälisen työjärjestö ILO:n uudelle yleissopimukselle.

On selvää, että epäasiallisen käytöksen kohtaaminen omassa työssä heikentää työntekijöiden työhyvinvointia ja työturvallisuutta. Yleensä työhyvinvointiin liittyvät asiat käsitellään työpaikoilla sisäisesti, mutta Ollaan ihmisiksi -kampanjalla asia on haluttu laajentaa koskemaan kaikkia. Kampanjan aloitukseksi valittiin tietoisesti joulunalusaika, koska se on monelle kiireinen ja stressaava jakso. Voimme jokainen yrittää jouluostoksilla jakaa hyvää joulumieltä ihan kaikille!

Lue Kähärän blogi "Ilkeäkieliset asiakkaatko aina oikeassa?" täältä.

Ollaan ihmisiksi -kampanjan löydät myös Facebookista ja sitä voi seurata somessa tunnisteella #ollaanihmisiksi #välbemött.