Uutinen - 20.03.2017 klo 15.44

Työnantaja irtisanoi sairastelleen työntekijänsä –käräjäoikeus tuomitsi

Työpaikkansa menettänyt varaosamyyjä on työttömyyden jälkeen siirtynyt nyt vanhuuseläkkeelle. Kuva: iStockphoto

Vantaan käräjäoikeuden mukaan varaosamyyjän irtisanominen oli perusteeton. Irtisanominen näytti osaltaan liittyvän ikääntyneen työntekijän sairasteluun.

Moottoreita maahantuova ja myyvä yritys palkkasi uuden työntekijän määräaikaiseen työsuhteeseen, ja sen aikana irtisanoi vakituisen työntekijän. Liitto vei tapauksen oikeuteen. Uusi työntekijä oli ryhtynyt tekemään pääasiassa samoja, varaosamyyntiin liittyviä töitä, joita vakituinen työntekijä oli tehnyt. Työnantajan mukaan uudella työntekijällä oli hyvä kielitaito ja hän oli halukkaampi tekemään matkatöitä.

Käräjäoikeus totesi perjantaisessa tuomiossa, että uusi työntekijä on korvannut vakituisen työntekijän työpanoksen tämän irtisanomisen jälkeen.

Käräjäoikeuden mukaan irtisanotun työ ei ollut vähentynyt olennaisesti ja pysyvästi. Sillä, että yhtiö oli tappiollinen, ei ollut merkitystä irtisanomisessa, koska yhtiö kerran oli palkannut määräaikaisen työntekijän. Sen sijaan merkitystä näytti olevan ikääntyneen työntekijän terveydentilalla. Hän oli ollut kahden vuoden aikana sairauslomilla yhteensä 3–4 kuukautta, eikä siitä pidetty. Oikeuden mukaan yhtiö oli irtisanomisella rikkonut ainakin osittain yhdenvertaisuuslain mukaista syrjinnän kieltoa.

Yritys tuomittiin korvaamaan työntekijälle laittomasta irtisanomisesta 12 kuukauden palkkaa vastaava summa. Irtisanotun korkea ikä nosti korvausta. Lisäksi yritys tuomittiin maksamaan hänelle syrjintäkiellon rikkomisesta 1 kuukauden palkkaa vastaava hyvitys. Myös oikeudenkäyntikulut jäivät yrityksen hoidettaviksi.
Tuomio ei ole lainvoimainen, eli siitä voi valittaa.

Teksti: Marja Ikkala