Uutinen - 20.02.2018 klo 12.37
Työehtosopimus

Työnantajan tes-rikkomus sai joukon kiinteistönhoitajia ja siivoojia marssimaan ulos työpaikaltaan

Kartanon Kiinteistöpalveluiden työntekijät poistuivat työpaikaltaan osoittaakseen mieltään työnantajan toistuvia tes-rikkomuksia vastaan.

Tamperelaisen Kartanon Kiinteistöpalvelut Oy:n viisi kiinteistönhoitajaa sekä Kartanon Puhtauspalvelut Oy:n kuusi siivoojaa marssi ulos työpaikoiltaan tänään puoliltapäivin.

Samaan konserniin kuuluvien kahden yrityksen yhteensä 11 työntekijän ulosmarssi on vastalause Kartanon Kiinteistöpalveluissa tapahtuneeseen työehtosopimusrikkomukseen: työnantaja on allekirjoituttanut kilpailukykysopimuksen mukaisia kiinteistöjen ulkohuoltoon liittyviä sopimuksia suoraan työntekijöiden kanssa.

Kiinteistöpalvelualan työehtosopimus edellyttää, että kikyn mukaiset paikalliset sopimiset hoidetaan työntekijöitä edustavan luottamusmiehen kanssa.

Kartanon Kiinteistöpalvelujen luottamusmiehen Marja Pekkarisen mukaan työnantaja on vedonnut kiireeseen.

”Hänen mukaansa asia piti nyt vain hoitaa nopeasti. Olin itse juuri silloin sairauslomalla.”

Pekkarinen on luottamusmiehenä saanut kokea työnantajan taholta tämänkaltaista toimintaa jo pitkään. Nyt tapahtunut tes-rikkomus oli vain viimeinen pisara.

PAMin Pirkanmaan aluepäällikön Elisa Pendersin mukaan työnantaja ei ole toimittanut Pekkariselle edes esitystä sopimuksen sisällöstä.

”Työehtosopimuksessa sovitun määräyksen mukaan luottamusmies on se henkilö, jonka kanssa nämä kikyyn liittyvät sopimukset tehdään. Työnantaja ei voi silloin jättää luottamusmiestä sopimisen ulkopuolelle”, ulosmarssia seuraamassa ollut Penders sanoo.

Hänen tietojensa mukaan Kartanon Kiinteistopalvelujen työnantaja on uhkaillut ulosmarssiin osallistuvia potkuilla.

Sekä Kartanon Kiinteistöpalvelut että Kartanon Puhtauspalvelut kuuluvat Kaukajärviosuuskunta -konserniin. Puhtauspalvelujen puolella ei vastaavaa tes-rikkomusta ole tapahtunut, mutta siivoojat osoittivat omalla ulosmarssillaan tukensa kiinteistönhoitajille.