Työehtosopimusneuvottelut - 05.02.2020 klo 13.10

Työnantajien koordinaatio vaikeuttaa myös työnantajaliitto Paltan kanssa käytäviä neuvotteluja

Kuvaaja: Klaus Vedfelt

PAM ja Sähköliitto päättivät katkaista Veikkauksen työntekijöiden työehtosopimusneuvottelut työnantajaliitto Paltan kanssa, koska neuvottelut eivät enää edenneet. Samassa yhteydessä PAM katkasi myös golfalan neuvottelut. PAMin hallitus arvioi tilannetta.

Sopimusasiantuntija Markku Saikkonen katsoo työnantajien koordinaation vaikuttavan siihen, etteivät neuvottelut etene toivotulla tavalla.
”Tiukalla koordinaatiollaan työnantaja hankaloittaa neuvotteluja ja näin ollen myös Palta itse on vaikeuttanut käytyjä neuvotteluita”, hän harmittelee.

”PAMin tavoitteena oli saada sopimukset neuvoteltua tammikuun aikana, mutta työnantajapuoli on toistuvasti siirtänyt neuvottelupäiviä yhteiskunnalliseen tilanteeseen vedoten.”

Alkon, golfalan, kaupan, kiinteistöpalvelualan, Suomen Kansallisoopperan ja Veikkauksen työntekijöiden työehtosopimukset päättyivät 31.1. Näistä kaupan alalle ja kiinteistöpalvelualalle on annettu lakkovaroitus.

Kansallisoopperan teknisten ammattilaisten osalta neuvottelupäivä on sovittu torstaille 6.2. Samana päivänä neuvottelupöydissä kohtaavat myös asiakaspalvelu- ja telemarkkinointialan neuvottelijat. Alkon osalta seuraava neuvottelu on sovittu ensi viikolle.

Asiakaspalvelu- ja telemarkkinointialan sopimus on voimassa helmikuun loppuun. Muita helmikuun lopussa päättyviä ovat bingotyöntekijöitä, kotitalouskone- ja kodinkonetekniikkahuoltoa sekä palveluautomaattialaa, kuvanvalmistamoita, elokuvateattereita, tulostusalaa ja muuttopalvelualaa koskevat työehtosopimukset.

Matkailu-, ravintola- ja vapaa-ajan palveluiden sekä apteekin teknisten sopimukset ovat voimassa maaliskuun loppuun asti ja vartiointialan työehtosopimus päättyy huhtikuun lopussa.

Lakkokohteista ja muista työtaisteluihin liittyvistä asioista löytyy tietoa PAMin verkkosivuilta www.pam.fi/lakko.

Jos haluat eroon kikystä, allekirjoita vetoomus ja ilmaise tukesi