Työelämä - 25.02.2021 klo 11.10

Työntekijöiden hätä vaatii nopeita toimenpiteitä

Hallitus on ilmoittanut dramaattisista rajoitteista ravintola-alan toimintaan. Palvelualojen ammattiliitto PAMin puheenjohtaja Annika Rönni-Sällinen vaatii yhtä dramaattisia toimia myös alan työntekijöiden tukemiseen.

”Ravintoloita koskeva täyssulku ajaa alan työntekijät äärimmäisen haastavaan tilanteeseen. Nyt tarvitaan juuri heille kohdistettuja tukitoimenpiteitä”, vaatii PAMin puheenjohtaja Annika Rönni-Sällinen.

Valtaosa ravintola-alan työntekijöistä on kohdannut viimeisen vuoden aikana lomautuksia ja työttömyyttä. Toimeentulovaikeudet ovat lisääntyneet. Rönni-Sällinen on huolissaan alalla jatkuvassa epävarmuudessa olevien työntekijöiden hyvinvoinnista.

”Työntekijöiden hätä on saavuttanut lakipisteen. He ovat jo ennestään joutuneet säästämään ruoasta ja lääkkeistä. Hallituksen seuraava tehtävä on linjata, miten huomioidaan koronatoimenpiteistä kärsivien työntekijöiden toimeentulon jatkuva heikkeneminen. Asialla on kiire, sillä katastrofi on nurkan takana.”

Ravintoloiden sulkemisen kaltaisten äärimmäisiin toimenpiteisiin turvautuminen vaatii aukottomia perusteluja. Vain siten asian voivat ymmärtää myös ne, joiden elämään niin merkittävät päätökset vaikuttavat eniten.

”Ravintoloista lomautettujen ja työttömäksi jääneiden on pystyttävä elämään arkeaan. Rahojen on riitettävä elämiseen koronasta huolimatta. Siitä poliittisten päättäjien on huolehdittava”, Rönni-Sällinen toteaa.

Puhelinpalvelu ma–pe

Moniin kysymyksiin löydät  vastauksia verkkosivuiltamme

Esimerkiksi jäsenyyteen, jäsenmaksuihin sekä jäsenetuihin liittyvät asiat

Esimerkiksi palkkaan, työaikoihin, lomiin ja irtisanomisiin liittyvät asiat

Ärenden som bland annat hänför sig till medlemskapet, medlemsavgifter samt medlemsförmåner och frågor som bland annat hänför sig till lön, arbetstider, semester och uppsägning.

Matters concerning among others your membership, membership fees and benefits

Questions you have about salary, working hours, holiday and dismissal etc.

Muut palvelukanavat

Siirry Yhteystiedot-sivulle