15.11.2016 klo 10.57

Työntekijöillä on oikeus yksityisyyteen

Palvelualojen ammattiliitto PAM tuomitsee sosiaalisessa mediassa ilmiönä leviävän vihapuheen ja ihmisten ajojahdin. Viikonloppuna alkanut Hesburgeriin liittyvä somekohu on vaarallinen esimerkki tilanteesta, jossa yksittäinen henkilö joutuu lokakampanjan kohteeksi. PAM toivoo työnantajilta vastuullisuutta ja asioiden taustoihin perehtymistä ennen kuin työsuhteisiin liittyviä voimakkaita päätöksiä tehdään.

Sosiaalisessa mediassa sunnuntaina alkanut keskustelu yksittäisen henkilön lähettämästä viestistä on johtanut siihen, että ravintolayhtiö Hesburger ilmoitti eilen omissa viestintäkanavissaan, ettei kyseinen henkilö enää työskentele Hesburgerilla.

Kohu alkoi, kun henkilö avautui yhteisöpalvelu Twitterissä 9.11. työvuorossa eteen tulleesta tilanteesta nimimerkillään, josta ei käy ilmi hänen henkilötietonsa eikä työnantajansa. Viestissään hän lausahti siitä, kuinka hänen olisi tehnyt mieli sylkäistä asiakkaan purilaiseen. PAMin mielestä kyseinen lausahdus ei ollut uhkaus, vaan pikemminkin henkilön huonosti harkittu viittaus hänen henkilökohtaiseen kantaansa poliittisesta tilanteesta USA:n presidentinvaalien jälkitunnelmissa.

Tämän jälkeen eräällä keskustelufoorumilla sekä sosiaalisessa mediassa alkoi kampanja, jossa selvitettiin kyseisen viestin julkaisseen henkilön oikea nimi, sekä hänen työpaikkansa. Näitä tietoja levitettiin eteenpäin ja koordinoidusti myös lähetettiin palautteen muodossa Hesburgerille.

PAMin ratkaisupäällikkö Arja Pohjola toteaa, että mielipide- ja sananvapaus ovat jokaisen henkilön perusoikeuksia.

– On täysin eri asia ilmaista mielipiteenään jotain kuin toteuttaa uhkaus. Julkisuudessa olevista tiedoista ilmenee, että kyseessä on henkilön mielipide eikä aikomus toteuttaa ajatusta. On myös hyvä huomioida, ettei julkisuus tai somekohu vähennä työnantajan velvoitteita tai alenna työsuhteen päättämiskynnystä, Pohjola sanoo.

Yksittäisen henkilöön kohdistuvan lokakampanjan lisäksi myös Hesburger on yrityksenä joutunut sosiaalisessa mediassa levinneen lokakampanjan vastaajaksi. Yritykselle hetkessä virranneet, kampanjasta peräisin olleet viestit aiheuttivat tilanteen, jonka he pyrkivät ratkaisemaan itse parhaimmaksi näkemällään tavalla.

PAM muistuttaa, että sosiaalinen media on voimakas välinen jakaa tietoa ja kokemuksia sekä osallistua yhteiskunnalliseen keskusteluun. Väärin käytettynä se voi myös toimia vääristävänä ja ihmisten yksityisyyttä loukkaavana areenana, jossa moraali ja etiikka, sekä yleinen oikeustaju hämärtyvät nopeassa tiedonvälityksessä.

PAM toivoo yrityksiltä, työnantajilta sekä kaikilta henkilöiltä malttia vastaavissa tilanteissa. Valemedialle, uhkailulle tai ihmisten pelottelulle ei saa antaa jalansijaa.

PAM ei halua, että Suomeen syntyy työpaikoille pelon ilmapiiri, jossa kuka tahansa voi joutua vihakampanjan kohteeksi sanoessaan mielipiteitä.

– Maltti on valttia ja yhteiset yhdessä luodut käyttäytymissäännöt toimivat niin yrityksen viestinnässä kuin myös yksilöiden viestinnässä. Sananvapauden ja ihmisoikeuksien puolustaminen kuuluu ammattiliiton tehtäviin, niin myös tässä tapauksessa, Pohjola toteaa.

Uutista korjattu 18.11.2016 Koskien henkilön twitterissä julkaistuja tietoja. Korjattu kohta: "josta ei käy ilmi hänen oikea nimensä" kuulumaan seuraavasti: "josta ei käy ilmi hänen henkilötietonsa".

Puhelinpalvelu ma–pe

Muut palvelukanavat