01.09.2014 klo 16.15

Työolojen tutkija oikeuteen tiistaina

Andy Hall vieraili toissa keväänä Suomessa. Kuva: Annika Rauhala

Suomessa myytävien hedelmämehujen eettisyyttä selvittänyt tutkija Andy Hall on syytettynä yrityksen kunnian loukkaamisesta.

Suomessa myytävien hedelmämehujen eettisyyttä Finnwatchille selvittänyt tutkija Andy Hall joutuu 2.9. Thaimaassa oikeuden eteen. Häntä syytetään thaimaalaisen yrityksen kunnian loukkaamisesta. Iso joukko ammattiliittoja, kansalaisjärjestöjä ja yritysten kansainvälisiä yhteistyöverkostoja vaatii vetoomuksilla oikeusprosessin perumista. Niiden mielestä sen tavoitteena on vaientaa alan teollisuuden työoloja koskeva kritiikki.

Kansainvälistä huomiota saava oikeusjuttu sai alkunsa tutkimusraportista, joka löysi vakavia puutteita Suomeen tuotavien thaimaalaisten mehutehtaiden työoloista. Finnwatchin viime vuonna julkistaman tutkimusraportin havaintoja ei ole kiistetty. Sen sijaan kritiikin kohteeksi joutunut thaimaalaisyhtiö Natural Fruit haastoi raportin kokoamisesta vastanneen tutkijan oikeuteen ja uhkaa uusilla oikeusjutuilla.

Oikeudenkäynnissä joudutaan suojelemaan todistajia. Lue lisää SASKin sivuilta.

Andy Hallin haastattelu Pam-lehti 9/2013.

Voit katsoa myös Finnwatchin lyhytdokumentin.

Puhelinpalvelu ma–pe

Työttömyyskassa