Lainsäädäntö - 07.03.2019 klo 12.11

Työsuojeluvaltuutettu irtisanottiin ilman työntekijöiden suostumusta – käräjäoikeus katsoi irtisanomisen olleen aiheeton

Kuva: Gettyimages

Työntekijä irtisanottiin muun muassa myöhästelyyn perustuen. Käräjäoikeuden mukaan yksittäisistä, vähäisistä tapahtumista johtuen ei voi irtisanoa työntekijää.

Työntekijä hoiti sekä luottamusmiehen että työsuojeluvaltuutetun tehtäviä pohjoissavolaisessa kiinteistöpalveluita tarjoavassa yrityksessä. Työntekijä irtisanottiin perustuen muun muassa myöhästelyyn.

Työsuojeluvaltuutetun työsopimuksen irtisanominen henkilökohtaisella syyllä edellyttää, että niiden työntekijöiden enemmistö, jota työsuojeluvaltuutettu edustaa, on annettava siihen suostumus. Enemmistön suostumus on oltava jo irtisanomishetkellä. PAMin toimitsija oli ollut mukana tilaisuudessa, jossa työntekijälle oli annettu irtisanomisilmoitus ja käyty läpi irtisanomisen perusteet. PAMin toimitsijan todistuksen mukaan tilaisuudessa esitettiin työntekijöiden suostumus luottamusmiehen irtisanomiseen, mutta suostumusta työsuojeluvaltuutetun irtisanomiseen ei esitetty. Pohjois-Savon käräjäoikeuden tuomion mukaan riittävää selvitystä suostumuksen olemassaolosta työsuojeluvaltuutetun irtisanomiseksi ei siis oltu esitetty.

Lisäksi käräjäoikeus katsoi, ettei työsopimuksen irtisanomiseen ollut muutenkaan asiallista ja painavaa syytä. Vedotut perusteet olivat yksittäisiä, vähäisiä tapahtumia. Esimerkiksi siltä osin, kun irtisanomisessa vedottiin myöhästelyyn, jäi näyttämättä, että myöhästely olisi varoituksen jälkeen jatkunut. Näin ollen laillista perustetta irtisanomiseen ei ollut.

Puhelinpalvelu ma–pe

Muut palvelukanavat