Yhteiskunta - 21.01.2022 klo 09.00

Työt loppuivat kuin seinään

Ravintola-alalla 10 vuotta työskennelleen Toni Aallon tulevaisuuden suunnitelmat ovat menneet monta kertaa uusiksi, kun perheenisä on joutunut lomautetuksi koronapandemian vuoksi jo kolme kertaa.

Tamperelainen Toni Aalto, 33, sai ensimmäisen  lomautuslapun maaliskuussa 2020 ensimmäisten ravintolarajoitusten myötä. Töihin henkilöstöravintolaan hän palasi elokuussa 2020, jonka jälkeen uusi lomautus tuli jälleen ajankohtaiseksi marraskuussa 2020.

”Alan työt loppuivat kuin seinään. Henkisesti raskain lomautusilmoitus oli juuri tuo toinen. Se laittoi minut harkitsemaan alan vaihtoa ja etsimään opiskelupaikan. Lähdin rajoitusten vuoksi pitkin hampain takaisin koulun penkille, kun epävarmuus oli niin kova, Aalto kertoo.

”Se, että palkkatulot tyrehtyvät jo toistamiseen sai miettimään tulevaisuutta kokonaan uusiksi. Kotona oli pieni vauva, jonka kanssa vaimo kotihoidontuella. Kaikesta joutui nipistämään. Ruokaa ostaessakin on joutunut miettimään, mitä ostaa ja mitä ei”, Aalto kertoo.

Kaipuu oman alan töihin

Kesällä 2021 koronatilanne alkoi näyttää kuitenkin valoisammalta myös ravintola-alan työpaikkojen suhteen - ravintolat aukesivat. Aallon kaipuu oman alan töihin oli kova. Siksi tuntui hyvältä palata omaan työpaikkaan ja alan töihin henkilöstöravintolaan uudelleen syksyllä 2021.

Kunnes jälleen viime joulukuussa uudet rajoitukset johtivat lomautukseen. Parhaillaan Aalto on kolmatta kertaa pitkällä lomautuksella, jonka loppua ole vielä näkyvissä.

Toni Aalto on ollut useasti lomautettuna. ”Sen lisäksi, että on menettänyt mahdollisuuden tehdä töitä, ovat rajoitukset vaikuttaneet myös vapaa-aikaan. Olen aktiivinen joukkueurheilija, ja sitäkään ei ole päässyt harrastamaan. Kaikki murheet on kasautuneet kerralla”, Aalto toteaa.

Ravintola-alalle heti valmistumisen jälkeen työllistynyt Aalto on yksi kymmenistä tuhansista alan työntekijöistä, jotka ovat joutuneet koronapandemian vuoksi lomautetuiksi. Neljä viidestä ravintola-alalla työskentelevästä on ollut työttömänä tai lomautettuna.

”Taloudellisesti on ollut tiukkaa. Jos olisin pystynyt olemaan normaalisti töissä, olisi vauva-arki ollut helpompaa. Olemme joutuneet nipistämään vyötä entisestään ja siirtäneet hankintoja tulevaisuuteen. Säästöt on syöty ja samalla haave oman asunnon käsirahasta on siirtynyt ja siirtynyt”, hän kertoo.

Vaikka rajoitukset ovat haitanneet ja tuoneet murhetta Aallon ja perheen arkeen, hän kuitenkin näkee poikkeuksellisessa ajassa myös jotain positiivista.

”Minulla on ollut mahdollisuus olla pienen lapsen kanssa kotona ja seurata hänen kasvuaan. Normaalisti se ei olisi onnistunut”, Aalto kertoo.

PAM vaatii, että ravintola-alan työntekijöille korvataan täysi ansionmenetys. Se on kohtuullista ja perusteltua. Alan työntekijät eivät voi vaikuttaa tilanteeseen eivätkä poistaa globaalia pandemiaa. Lue lisää

Katso tarkemmat yhteystiedot

PAMin toimistot
avoinna maanantaisin. Muina aikoina ajanvarauksella.

Moniin kysymyksiin löydät vastauksia verkkosivuiltamme