Työelämä - 03.07.2020 klo 08.30

Työtapaturmatapaus kääntyi työntekijän voitoksi – vakuutusyhtiö määrättiin korvauksiin

Kuva: Gettyimages

Työntekijälle sattui työtä tehdessä vahinko, jota vakuutusyhtiö ei pitänyt työtapaturmana. Jäsen valitti PAMin avustuksella vakuutusyhtiön päätöksestä tapaturma-asioiden muutoksenhakulautakuntaan, joka määräsi vakuutusyhtiön korvauksiin.

Kiinteistöpalvelualalla työskentelevälle PAMin jäsenelle sattui vahinko, kun hän oli kasaamassa venttiiliä. Hänen peukalonsa lipesi äkillisesti aiheuttaen käden vahingoittumisen.

Vahingon sattuessa työntekijä oli opetuskeikalla ja pystyi säästelemään kättään. Sen vuoksi hän jäi odottamaan tilanteen parantumista. Kun niin ei kahden viikon kuluessa käynyt, hän suuntasi lääkärin vastaanotolle, ja lopulta hänellä todettiin traumaperäinen nivelten repeämä.

Työtapaturma-ja ammattitautilain mukaisena vahinkotapahtumana korvataan työtapaturma, joka tarkoittaa ulkoisesta tekijästä johtuvaa äkillistä ja odottamatonta tapahtumaa, joka aiheuttaa työntekijälle vamman tai sairauden. Tällainen ulkoinen tekijä voi  olla esimerkiksi liukkaus sateen jäljiltä tai kulkuväylällä oleva kuoppa.

Vakuutusyhtiö ei kuitenkaan pitänyt tätä tapausta työtapaturma- ja ammattitautilain määrittelemänä työtapaturmana, sillä sen mukaan sitä ei ollut aiheuttanut lain vaatimalla tavalla mikään ulkoinen tekijä. Sitä ei myöskään voitu pitää työtapaturma- ja ammattitautilain tarkoittamana työliikeen aiheuttamana lihaksen tai jänteen kipeytymisenä.

Vakuutusyhtiön mukaan työntekijän olisi myös tullut heti hakeutua lääkäriin ja vakuutusyhtiön päätöksen mukaan työntekijällä ei ollut oikeutta korvauksiin.

Valitus toi muutoksen vakuutusyhtiön päätökseen

Vakuutusyhtiön päätöksen jälkeen jäsen otti yhteyttä PAMin aluetoimistoon, josta tapaus ohjattiin liiton lakimiehen käsiteltäväksi. PAM valitti vakuutusyhtiön päätöksestä tapaturma-asioiden muutoksenhakulautakuntaan, ja vaati sattuneen vahingon katsomista työtapaturmaksi.

”Jäsenelle sattunut peukalon lipeäminen paikaltaan ja siitä aiheutunut vääntyminen on tyypillinen vääntövamma, jota on pidettävä työtapaturmana", kommentoi tapausta hoitanut PAMin lakimies Suvi Vilches.

Tapaturma-asioiden muutoksenhakulautakunta katsoi samoin, muutti päätöstä ja määräsi vakuutusyhtiön maksamaan työntekijälle lainmukaisen korvauksen työtapaturmasta. Päätös syntyi tiukasti puheenjohtajan äänellä 4-3.

Vilches pitää tärkeänä, että muutoksenhakulautakunta hyväksyi tulkinnan siitä, että tätä oli katsottava työntekijän oikeusturvan kannalta edullisesti.

”Työtapaturman sattuessa PAMin jäsenien kannattaa aina olla yhteydessä luottamusmieheen ja tarvittaessa aluetoimistoon neuvoja ja mahdollista oikeusapua varten, mikäli vakuutusyhtiön päätös on kielteinen”, hän muistuttaa.

”Korvauksista päätettäessä vahinkoilmoituksilla ja lääkärikäyntien kirjauksilla – varsinkin ensi käynnin osalta on suuri merkitys”, hän jatkaa.

Vilches kehottaa aina hakeutumaan tapaturman jälkeen lääkärille ja varmistamaan, että sekä lääkärinlausunnon että tapaturmailmoituksen kirjaukset menevät oikein.

Miten toimita työtapaturman sattuessa?

Lue tästä tarkemmin miten työtapaturman sattuessa tulee toimia ja millaisiin korvauksiin sinulla voi olla oikeus.

Puhelinpalvelu ma–pe

Muut palvelukanavat