Osa-aikainen työ - 11.09.2019 klo 10.35

Työtätekevien köyhyys on lisääntynyt ja se tulee kalliiksi yhteiskunnalle – yksilölle se on kuin elämä jäisi odotustilaan

Vastentahtoisesti osa-aikaisia on paljon etenkin kaupan alalla. Aleksanterinkatu on yksi Helsingin vilkkaista kauppakaduista. Kuva: Gettyimages.

MustReadin artikkelissa tutustutaan Lauraan, 28, joka tekee kahta työtä, mutta tunnit ja palkka eivät riitä.

Haaveet perheestä lykkääntyvät taloudellisen huolen alle. Laura kuuluu siihen noususuhdanteenkin aikana kasvaneeseen osa-aikatyöläisten joukkoon, jossa yhä useampi on vasten tahtoaan.

“Olisi fiksumpaa, jos edes tarjottaisiin lisätunteja heille, jotka ovat työskennelleet jo pidempään osa-aikaisina ja selvästi kertoneet haluavansa tehdä enemmän tunteja, kuin että otetaan töihin uusia osa-aikaisia. Työnantaja usein vetoaa lisäapukäsiin ja palkkaa uusia sen sijaan, että tarjoaisi lisätunteja nykyisille työntekijöille”, Laura sanoo.

Laura työskentelee tunnetussa vaatteiden vähittäismyyntiketjussa osa-aikaisena myyjänä. Hän on vastentahtoisesti osa-aikainen. Laura on koulutukseltaan tradenomi ja tehnyt töitä kaupan alalla opiskeluajoista lähtien. Nyt hän on 28-vuotias, opinnot on saatettu päätökseen jo useampi vuosi sitten, mutta hän ei ole saanut vieläkään vakituista työtä.

Laura haluaisi  uskaltaa suunnitella tulevaa avopuolisonsa kanssa, perustaa ehkä perheen ja hankkia omistusasunnon, mutta epävarmuus tuloista tekee sen hankalaksi. Hän ei uskalla ottaa lasta elätettäväksi tai isoa lainaa, kun välillä tekee tiukkaa elättää itsensäkin.

Lue artikkeli kokonaan MustReadin sivuilta

Puhelinpalvelu ma–pe