Työttömyyskassa - 10.08.2020 klo 12.56

Työttömyyskassan pahin hakemusvyöry on nyt selätetty

Kassanjohtaja Ilkka Nissilä arvioi, että kassa suoriutui kevään koronakriisistä kunnialla.

Suurin osa koronan aiheuttamasta valtavasta työttömyyspäivärahahakemusten määrästä on nyt saatu purettua. Maanantaiaamuna 10.8. käsittelyä odotti 821 ensimmäistä hakemusta ja 492 jatkohakemusta. Sovitellun päivärahan hakemuksia oli jonossa 3890 kappaletta. Pahimmillaan koronan aikana käsittelemättä oli yli 12 000 hakemusta. 

Puheluita kassan palvelulinjoille tuli viime viikolla eli viikolla 32 kaikkiaan 725. Näistä 603 pystyttiin vastaamaan, eli vastausprosentti oli 83. Keskimääräinen jonotusaika oli reilu 9 minuuttia. Jonotusaika on maksuton.

Työttömyyskassa pystyi turvaamaan jäsenten toimeentulon kriisin keskellä

Työttömyyskassan johtaja Ilkka Nissilä on tyytyväinen siihen, miten kassa selvisi kevään ja kesän koronakriisistä.

"Alkavien työttömyyksien ja lomautuksien hakemuksia tuli tammi-heinäkuun aikana yhteensä miltei 44 000 kappaletta, mikä on noin 4,5 kertainen määrä viime vuoden vastaavaan aikaan verrattuna. Viivettä käsittelyyn toki tuli, mutta pystyimme reagoimaan nopeasti muuttuneeseen tilanteeseen ja nyt pahin suma on selätetty", Nissilä toteaa.

"Koska suuri osa jäsenistämme tekee osa-aika- ja keikkatöitä, pyrimme erityisesti pitämään kiinni siitä, että sovitellun päivärahan hakemukset saatiin käsiteltyä parin viikon sisällä. Siinä onnistuimmekin hyvin", summaa Nissilä.

Kiitokset hän antaa kassan ja liiton henkilöstölle.

"Todella sitoutunut ja määrätietoisesti töitä paiskonut henkilökunta selvitti haastavan, ennenkokemattoman tilanteen."

Vaikka pahin on tällä erää ohi, on työttömyyskassassa varauduttu koronan mahdolliseen uuteen aaltoon. 

"Nyt totta kai toivotaan, että tautitilanne pysyy aisoissa ja palvelualojen työntekijöiden elämä palaa normaaleille raiteilleen. Olemme kuitenkin jatkuvassa valmiudessa, mikäli tilanne kehittyy huonompaan suuntaan syksyn edetessä", lupaa Nissilä. 

Kysyttävää päivärahan hakemisesta?

Jos haet tai olet hakenut ansiopäivärahaa, kannattaa sinun ensisijaisesti etsiä tietoa työttömyyskassan sivuilta ja tarkistaa omaa hakemusta koskevat tiedot kassan verkkopalvelusta. Ajankohtaiset tiedot hakemusten käsittelytilanteesta työttömyyskassassa löydät täältä.

 

Uusinta uutta

Puhelinpalvelu ma–pe

PAMin ja työttömyyskassan puhelinpalveluissa on ruuhkaa. Huomioithan, että suurin ruuhka on puhelinpalveluiden avautuessa. Moniin kysymyksiin löydät vastauksia verkkosivuiltamme

Jäsenyys ja liittyminen 

030 100 600 klo 10-14

Jäsenten työsuhdeasiat

030 100 620 klo 10-14

Työttömyyskassa,
Unemployment benefit advice,
Arbetslöshetsskydd

020 690 211 klo 10-14

Frågor om medlemskapet, anslutning och anställning på svenska

030 100 640 klo 10-14

Membership services in English

030 100 630 klo 10-14

Employment advice in English

030 100 625  klo 10-14

Muut palvelukanavat

Siirry Yhteystiedot-sivulle