Yhteiskunta - 24.01.2022 klo 12.48

”Työttömyystuilla ei pidemmän päälle pärjää”

Anttijuhani Rautavaara valmistui ravintola-alalle juuri ennen koronapandemian alkua. Kuva: Annina Mannila

Tamperelainen Anttijuhani Rautavaara koki ravintola-alan omakseen, mutta jatkuva epävarmuus sai hänet lopulta vaihtamaan alaa. Koronarajoituksista kärsineet työntekijät tarvitsevat tukea, jotta ravintola-alalla säilyy työvoimaa tulevaisuudessakin.

Kun Anttijuhani Rautavaara, 31, valmistui suurtalouskokiksi 2018, hän ajatteli, että töitä alalla tulisi takuuvarmasti riittämään. Kokeista oli pulaa lähes koko maassa.

Rautavaara aloitti työt ravintola-alalla tekemällä lukuisia keikkoja vuokrafirmojen kautta. Ensimmäisen vakituisen työsuhteen hän sai Tony’s Gyros -ravintolasta, jossa hänen työskenteli vuoden ajan. Rautavaara onnistui työssään ja kokemusta karttui. Hän koki löytäneensä oman paikkansa työelämässä.

”Tuli sellainen fiilis, että tämä on se mun ammattini, jota osaan ja haluan tehdä!”

Ravintolan myyntiin tuli kuitenkin notkahdus vuoden 2020 alussa ja muutamaa kuukautta myöhemmin sen ovet jouduttiin sulkemaan kokonaan, kun koronapandemia iski ravintola-alaan voimalla. Rautavaaralle se oli iso pettymys.

Lisäopintoja rajoitusten aikana

Kun koronarajoitusten tiukentuessa ravintoloiden tilanne näytti synkältä, Rautavaara halusi käyttää tauon hyödyksi ja laajentaa osaamistaan alalta. Niinpä hän aloitti tarjoilijakoulutuksen.

”Ajattelin, että tilanne normalisoituisi taas pian.”

Pitkään jatkuneet ja vaihtuvat ravintolarajoitukset ovat turhauttaneet Rautavaaraa. Kuva: Annina MannilaOpinnoista hän sai täydet pisteet ja pizzeria Lucassa suoritetun työharjoittelujakson aikana hän oppi työskentelemään alati vaihtuvien rajoitusten keskellä. Pian sen jälkeen, kun hän sai tarjoilijakoulutuksensa päätökseen, ravintolarajoitukset kiristyivät jälleen.

”Mietin, että tuleeko tästä yhtään mitään. Turhauttaa, kun koulut on juuri käyty ja sitten menee koko ala alta”, Rautavaara kuvaa tunnelmiaan valmistuttuaan.

Koko ala vaikeuksissa

Töitä etsiessään hän sai tarjouksia vain satunnaisista keikoista tai nollatuntisopimuksista, sillä ravintoloilla oli vaikeuksia pitää entisiäkään työntekijöitä palkkalistoilla. Niiden varaan ei voinut laskea.

Rautavaaran, ja muiden ravintola-alan työntekijöiden tilanteen tekee vaikeaksi se, että työtilanne on koko alalla yhtä haastava. Marraskuussa ravintola-alalla työskennelleistä PAMin jäsenistä yli 80 prosenttia oli ollut työttömänä tai lomautettuna tai jopa molempia vuoden 2020 alun jälkeen (PAMin jäsenkysely 2021). Heistä 94 prosenttia kertoi syyksi koronatilanteen.

”Ei tiedä mihin edes kannattaa lähteä töihin, kun asiakkaatkin on kaikonneet koronan takia. Jos menisi ravintolaan töihin, tulisi kuitenkin kohta taas lomautuslappu”, Rautavaara toteaa.

Rautavaara on nyt ollut työttömyysturvan varassa yhteensä yhdeksän kuukautta.

”Pitää jatkuvasti miettiä, miten rahaa saisi. Säästöt olen käyttänyt.”

Pitkään työttömänä olleelle Rautavaaralle ei jäänyt muuta vaihtoehtoa kuin vaihtaa alaa. Kuva: Annina Mannila Alanvaihto edessä

Miten jatkaa alalla, kun koronarajoitukset jatkuvat ja toimeentulo on työttömyysturvan varassa? Sitä on pohtinut Rautavaaran tapaan moni  työntekijä. Korona-ajan seurauksena ravintola-alalta onkin siirtynyt runsaasti työvoimaa muille toimialoille, mikä pahentaa ravintola-alan jo olemassa olevaa työvoimapulaa entisestään.

Niin päätti lopulta myös Rautavaara. Hän siirtyy turvallisuusalalle ja aloittaa vartijakoulutuksen helmikuussa.

”Raskainta on näköalattomuus tulevaisuudesta ja jatkuva epävarmuus. Jos ei keittiöön pääse, niin jotain täytyy tehdä. Työttömyystuilla ei pidemmän päälle pärjää”, Rautavaara kertoo.

Liian iso lasku yhdelle

Jotta ravintola-alalla riittäisi työvoimaa tulevaisuudessakin, PAM vaatii tukea koronarajoitusten vuoksi työttömäksi tai lomautetuksi jääneille työntekijöille. Työttömyysturva ei ole siihen sopiva tai oikea väline, vaan heille tulisi maksaa täydet korvaukset ansionmenetyksestä. Lue lisää #LiianIsoLasku

Teksti: Minna Raitapuro

Katso tarkemmat yhteystiedot

PAMin toimistot
avoinna maanantaisin. Muina aikoina ajanvarauksella.

Moniin kysymyksiin löydät vastauksia verkkosivuiltamme