12.05.2014 klo 14.10

Työtuomioistuin kaatoi Rauman Prisman kielilisävaatimuksen

(Pam-lehti/työehtosopimus) Rauman Prisman väki katsoi olevansa oikeutettu kielilisään, mutta työtuomioistuin oli eri mieltä. Raja siitä, milloin lisää kuuluu maksaa ja milloin ei, jäi yhä epäselväksi, ja PAM aikookin viedä oikeuteen lisää tapauksia.

(Pam-lehti/työehtosopimus) Työtuomioistuin hylkäsi viime viikolla Rauman Prisman työntekijöiden PAMin avulla esittämän vaatimuksen, että heille pitäisi maksaa kaupan alan työehtosopimuksen mukaista kielilisää. Päätöksen mukaan tessin ehtoa useamman kuin yhden kielen käyttämisestä "lähes päivittäin" ei riittävän tarkasti todistettu tässä tapauksessa. Työntekijät olivat seuranneet kielien käyttöään kahden kuukauden ajan, jonka aikana vielä Prisman remontti hiljensi kaupankäyntiä.

"Seurantajakso oli niin lyhyt, että siitä ei varmoja johtopäätöksiä voinut tehdä", PAMin lakiasiainpäällikkö Markku Kuoppamäki arvioi.

"Tämä päätös oli takaisku, koska kielilisäasia on kiireellisenä tapetilla monessa kaupan alan yrityksessä", hän lisää.

Tuomiolla ei saatu lopullista vastausta siihen, mitä "lähes päivittäin" tarkoittaa käytännössä. Työtuomioistuin totesi, että määräyksen sanamuoto yleiskielen mukaisessa merkityksessä ei edellytä, että useampaa kieltä käytetään joka päivä, mutta melkein. Selkeyttä siitä, missä tarkalleen raja menee, ei päätöksestä löydy. Työtuomioistuin totesi, että yhteisesti hyväksyttyä vakiintunutta soveltamiskäytäntöä ei ole.

Kuoppamäen mukaan uusia kielilisätapauksia on muhimassa. Hän ohjeistaakin kauppojen työntekijöitä, jotka eivät lisää saa vaikka käyttävät työssään useita kieliä, pitämään mahdollisimman tarkasti kirjaa niiden käytöstä pidemmalla aikavälillä.

Viime syksynä Lappeenrannan Seppälän työntekijät voittivat vastaavantapaisen kiistan, jossa heidän lähes kahdeksan kuukauden kirjanpitonsa todisti englantia käytetyn käytännössä päivittäin.

Tuomas Lehto ja Josetta Nousjoki

 

 

Teksti: Tuomas Lehto

Uusinta uutta

Puhelinpalvelu ma–pe

PAMin ja työttömyyskassan puhelinpalveluissa on ruuhkaa. Huomioithan, että suurin ruuhka on puhelinpalveluiden avautuessa. Moniin kysymyksiin löydät vastauksia verkkosivuiltamme

Jäsenyys ja liittyminen 

030 100 600 klo 10-14

Jäsenten työsuhdeasiat

030 100 620 klo 10-14

Työttömyyskassa,
Unemployment benefit advice,
Arbetslöshetsskydd

020 690 211 klo 10-14

Frågor om medlemskapet, anslutning och anställning på svenska

030 100 640 klo 10-14

Membership services in English

030 100 630 klo 10-14

Employment advice in English

030 100 625  klo 10-14

Muut palvelukanavat

Siirry Yhteystiedot-sivulle