20.02.2014 klo 13.56

Työtuomiostuimelta päätös golf-alan arkipyhistä

Työtuomioistuimen päätöksen mukaan sunnuntaille osuvalla vapunpäivällä sekä aina lauantaipäiväksi sijoittuvalla juhannuspäivällä on työaikaa lyhentävä vaikutus golf-alalla.

Golf-alan työehtosopimuksen mukaan sopimuksessa luetellut arkipyhät lyhentävät työaikaa. Työtuomioistuimen tuomiossa katsottiin, että juhannuspäivillä, jotka aina sijoittuvat lauantaipäiviksi, oli sopimuksessa mainittujen edellytysten täyttyessä työaikaa lyhentävä vaikutus. Sama koski sunnuntaille osuvaa vapunpäivää. Tuomio perustettiin lähinnä sopimusmääräyksen sanamuotoon, jossa arkipyhien sattumista eri kalenteripäiville ei ollut mitenkään rajattu.

Jutun hävinneet osapuolet olivat Palvelualojen työnantajat PALTA ry sekä Tarinaharjun Golf Oy. Ne määrättiin velvollisiksi korvaamaan PAMin oikeudenkäyntikulut.

Lue lisää tuomiosta täältä

Teksti: Annemari Anttila