Uutinen - 02.07.2019 klo 10.14
Yhteiskunta

Tyytyväinen Ilmastoveivi2019 -kampanjoija: ”Minusta me olemme saaneet paljon aikaan”

Tuuli Aitchison odottaa, että puheet ilmastojohtajuudesta konkretisoituvat.  Kuvaaja: Heli Sorjonen

Tuuli Aitchison odottaa, että puheet ilmastojohtajuudesta konkretisoituvat. Kuvaaja: Heli Sorjonen

Ilmastoveivikampanja tähtäsi siihen, että Suomi käyttää mahdollisuutensa EU:n puheenjohtajamaana ilmastonmuutoksen hillinnässä. Tuuli Aitschison on tyytyväinen siihen, miten asia näkyy hallitusohjelmassa, mutta vasta tositoimet ratkaisevat.

Ilmastoveivi2019 -kampanja luovutti eilen yli 60 000 allekirjoitusta saaneen vetoomuksen EU-ministeri Tytti Tuppuraiselle. Kampanja tähtäsi siihen, että Suomi käyttää hyväksi EU-puheenjohtajakautensa mahdollisuudet ja ajaa ilmaston lämpenemisen rajaamista 1,5 asteeseen. Kampanja esitti myös erillisen ilmastohuippukokouksen järjestämistä Suomessa.

Pamilainen Tuuli Aitchison kertoi jo huhtikuun puolivälissä PAMin nettisivuilla kampanjasta ja sen tavoitteista. Viime kuukaudet hän on tehnyt töitä kampanjan edistämiseksi. Hän opiskelee kirjallisuustiedettä Helsingin Yliopistossa ja on tehnyt töitä opiskelujen ohessa ravintola-alalla.

Hänestä kampanja sai aikaan paljon, muun muassa sen, että hallitusohjelmakirjauksen mukaan Suomesta tulisi globaali ilmastojohtaja. Nyt Suomi on toista päivää EU:n puheenjohtajamaa ja sen tavoitteena on sopia syksyn aikana, että unioni ei enää kuormita ilmastoa kasvihuonepäästöillä vuoden 2050 jälkeen. Se, järjestääkö Suomi ilmastohuippukokouksen, on auki ja siihen Aitchison ja kampanjaorganisaatio ovat pettyneitä.

”Ilmastojohtajuuden ja puheenjohtajuuden pitää konkretisoitua”, Aitchison sanoo.

Kampanja ilmoitti alun perin tavoittelevansa puolta miljoona allekirjoitusta. Vaikka tavoite ei täyttynytkään, niin allekirjoittajien joukossa on isoja kaupunkeja ja joukko merkittäviä järjestöjä kuten PAM. Aitchisonia allekirjoitusten odotettua pienempi määrä ei haittaa. Jos kaupunkien asukas- ja järjestöjen jäsenmäärät  lasketaan, niin tavoite ylittyi kirkkaasti.

”Tosi kova mandaatti on tämä 60 000. Esimerkiksi harva kansalaisaloite pääsee siihen”, Aitchison muistuttaa.

Hänestä meistä jokainen voi tehdä oman osuutensa, mutta kampanja on pyrkinyt siirtämään fokuksen yksilön vastuusta päättäjiin – poliitikkoihin ja yrityksiin. Esimerkiksi työntekijänä voi miettiä, mitä omassa yrityksessä voitaisiin tehdä toisin, ja sen jälkeen haastaa yrityksessä päätöksiä tekevät tarttumaan asiaan, Aitchison tuumii.

Teksti: Auli Kivenmaa