Jäsenyys - 31.03.2021 klo 09.00

Unelmat uusiksi

Tiia Laakkosen mielestä uraneuvonnassa parasta on ollut henkilökohtainen tuki. Kuva: Liisa Takala

Vuosi sitten Tia Laakkonen sai ensimmäisen vakituisen työpaikkansa. Työ pääkaupunkiseudun hotellin hospitality hostina ja myyntineuvottelijana oli unelmaduuni. Sitten tuli korona.

Tia Laakkosen, kuten monen muunkin, vuosi on ollut täynnä haasteita. Hän pääsi maaliskuussa 2020 unelmatyöhönsä pääkaupunkiseudun uuteen hotelliin ja täysin uudenlaiseen työhön hospitality hostiksi.

Korona kuitenkin muutti kaiken. Työ alkoi suoraan lomautuksena, joten hän päätyi hakemaan myös muita töitä.

Vuoden aikana hän on tehnyt töitä Prismassa, verkkokaupan palveluneuvojana ja hakenut lukemattomia työpaikkoja. Yhdessä vaiheessa hakemuksia oli vireillä 27, joista yksi poiki haastattelun.

Heinäkuussa Laakkonen palasi omaan työhönsä osa-aikalomautuksella. Töitä on ollut vaihtelevasti 60–90 tuntia kolmessa viikossa. Taloudellinen tilanne huolettaa kahden alle kouluikäisen lapsen äitiä. Puolisonkin työ on kärsinyt koronan vuoksi.

"Tilanne, jossa yrittää hakea kaikkiin mahdollisiin työpaikkoihin ja kuitenkin tietää, että jos tilanne olisi majoitus- ja ravintola-alalla toinen, haluaisi pysyä omalla alallaan, tekee olon tosi epävarmaksi”

”Tilanne, jossa yrittää hakea kaikkiin mahdollisiin työpaikkoihin ja kuitenkin tietää, että jos tilanne olisi majoitus- ja ravintola-alalla toinen, haluaisi pysyä omalla alallaan, tekee olon tosi epävarmaksi”, Laakkonen sanoo.

TE-palveluiden työhakuvalmennuksiin hän ei ole hakenut, koska ei haluaisi vaihtaa kokonaan alaa. Samassa hotellissa työskentelevä kollega vinkkasi Laakkoselle PAMin uraneuvonnasta. Se on selkeyttänyt ajatuksia. ”Ulkopuolinen henkilö osaa katsoa tilannettani eri silmin, kauempaa."

"Nyt, omasta mielestä ehkä vähän hullutkin, ideat ovat muotoutuneet selkeämmäksi poluksi”, toteaa Laakkonen.

PAMin työllisyys- ja urapalvelu

 

Kenelle: PAMin jäsenille, jotka ovat työttömyysuhan alla, työttömiä, lomautettuja tai

suunnittelevat työpaikan vaihtoa
Koska: Palvelu käynnistyy toukokuun alussa. Majoitus- ja ravintola-alan tilanteen vuoksi alalla työskentelevät jäsenet ovat palvelun piirissä jo aiemmin.
Sisältö: henkilökohtainen valmennus, haastatteluvalmennukset. Valmennuksia on tarjolla suomeksi, ruotsiksi, englanniksi ja venäjäksi.
Muuta: Palvelualan avoimet työpaikat 
 

 

Uusinta uutta

Puhelinpalvelu ma–pe

Moniin kysymyksiin löydät  vastauksia verkkosivuiltamme

Jäsenyys ja liittyminen 
Esimerkiksi jäsenyyteen, jäsenmaksuihin sekä jäsenetuihin liittyvät asiat
030 100 600 klo 10-14

Jäsenten työsuhdeasiat
Esimerkiksi palkkaan, työaikoihin, lomiin ja irtisanomisiin liittyvät asiat
030 100 620 klo 10-14

Työttömyyskassa,
Unemployment benefit advice,
Arbetslöshetsskydd

020 690 211 klo 10-14

Frågor om medlemskapet, anslutning och anställning på svenska
Ärenden som bland annat hänför sig till medlemskapet, medlemsavgifter samt medlemsförmåner och frågor som bland annat hänför sig till lön, arbetstider, semester och uppsägning.
030 100 640 klo 10-14

Membership services in English
Matters concerning among others your membership, membership fees and benefits
030 100 630 klo 10-14

Employment advice in English
Questions you have about salary, working hours, holiday and dismissal etc.
030 100 625  klo 10-14

Muut palvelukanavat

Siirry Yhteystiedot-sivulle