Uutinen - 18.03.2016 klo 10.22

UNI Europa vaatii rajojen avaamista pakolaisille

Kreikkalainen Sofia Kanta kuvasi maataan vastaanottokeskukseksi, jossa eletään hirvittävissä oloissa. Kuva: Uni Europa

Ammattiliittojen kokouksessa painostettiin EU:ta nopeisiin päätöksiin sotaa ja vainoja pakenevien auttamiseksi.

Palvelualojen ammattiliittojen kattojärjestö UNI Europa vaatii Eurooppaa taistelemaan muukalaisvihaa ja rasismia vastaan. Keskiviikkona julkistetussa lausumassa liitot tuomitsevat eurooppalaisten hallitusten epäkunnioittavat käytännöt, kuten rajojen sulkemisen, pakolaisia kohtaan.

Lähes tuhat ihmistä Roomaan koonneessa kokouksessa arvosteltiin sitä, etteivät EU-maat ole kyenneet päättämään yhteisistä toimista pakolaiskriisin hoitamiseksi ja tuomittiin joidenkin maiden haluttomuus ottaa hoitaakseen oma osuutensa hädänalaisten ihmisten auttamisessa.

EU:n on ryhdyttävä kaikkiin mahdollisiin toimiin, joilla se voi pakottaa jäsenvaltiot noudattamaan kansainvälisiä velvoitteita ja EU:n pakolaisia koskevaa lakia, kokousedustajat vaativat.

Puheissa edellytettiin myös koko Euroopan unionin muuttamista.

– Kreikka on muuttumassa pohjattomaksi varastoksi, jossa varastoidaan kadonneita sieluja ja tragedioita. EU ei kykene tarjoamaan minkäänlaista toimivaa ratkaisua tähän kriisiin. Ymmärrätte varmasti hyvin, että pakolaiskriisi on jälleen yksi syy, jonka vuoksi meidän pitää muuttaa Eurooppaa kokonaisuudessa, sanoi kreikkalaisen Pospert-järjestön pääsihteeri Gabriel Kasimatis.

Kreikkalaisen OTOE-järjestön edustaja Sofia Kanta vaati myös EU:lta välittömiä ja tehokkaita päätöksia, joissa kunnioitetaan pakolaisten ihmisoikeuksia ja ihmisarvoa.

– Meidän maastamme on tullut vastaanottokeskus. Meillä on paljon pakolaisia, jotka joutuvat elämään hirvittävissä oloissa huolimatta kaikesta siitä työstä, mitä kansalaisjärjestöt ja vapaaehtoiset lääkärit ovat pakolaisten hyväksi tehneet, Kanta kertoi.

UNI Europa edustaa 7 miljoonaa työntekijää muiden muassa kaupan, kiinteistöpalvelujen, vartioinnin ja kauneudenhoidon aloilla. Järjestön neljän vuoden välein pidettävä kongressi päättyi keskiviikkona.

Kirjoittaja: Josetta Nousjoki. Kirjoittaja työskentelee PAMin kansainvälisten asioiden koordinaattorina ja osallistui kokoukseen PAMin edustajana.