Yhteiskunta - 28.01.2022 klo 15.30

Urasuunnitelmat uusiksi koronan takia

Koronapandemia ja sen seurauksena asetetut ravintolarajoitukset ovat koetelleet alan työntekijöitä. Jatkuva epävarmuus toimeentulosta on saanut 34-vuotiaan Sanna Ruuskasen harkitsemaan alan vaihtamista.

Koronatilanne ajoi kymmenen vuotta ravintola-alalla työskenelleen Sanna Ruuskasen etsimään uutta uraa toiselta alalta.Kokemusta ravintola-alalla työskentelemisestä oli ehtinyt kertyä lahtelaiselle Sanna Ruuskaselle jo kymmenen vuoden ajalta. Sitten tuli korona ja ravintolarajoitukset, jotka saivat Ruuskasen harkitsemaan uutta uraa.

”Koronapandemian aikana olen ollut kymmenen kuukautta kokonaan lomautettuna. Muina kuukausina olen ollut osittain lomautettuna ja ajoittain myös kokoaikaisesti työssä. Opiskelen tällä hetkellä lähes täysipäiväisesti toiselle alalle ja se johtuu kokonaan koronasta”, hovimestarina työskentelevä Ruuskanen kertoo kokemuksistaan kahden vuoden ajalta.

Ruuskasen mukaan pahinta koronatilanteessa ja rajoitustoimissa on ollut niiden aiheuttama epävarmuus. Koskaan ei tiedä, miten töitä on seuraavina viikkoina tarjolla. Elämää ei voi kunnolla juurikaan suunnitella.

”Kaikki sellaiset asiat, joihin yleensä olen rahaa käyttänyt, ovat jääneet taka-alalle. Esimerkiksi harrastuksiin ei ole ollut toimeentulon putoamisen vuoksi aiempaan tapaan varaa. Myös ruokaostoksilla käymiseen on pitänyt kiinnittää erityistä huomiota ja tarjouksien perässä on tullut liikuttua lähikauppoja pidemmälle. Koska en ole halunnut vain istua kotona tyhjän panttina, päätin hakeutua opiskelemaan toista alaa. Pidän alan vaihtoa erittäin todennäköisenä”, Ruuskanen kertoo. Hän opiskelee tällä hetkellä kahta tutkintoa, lähihoitajaksi ja sairaanhoitajan alkuopintoja MOTARI-linjan kautta.

Korona ei ole Ruuskaselle ainoa asia, joka on saanut miettimään uusiksi urasuunnitelmia. Alan palkkauksessa olisi Ruuskasen mielestä paljon parantamisen varaa. Palkkaus ei tällä hetkellä vastaa työn vaativuutta.

”Palkkauskin ajaa väkeä pois alalta. Lähihoitajana saan lähes samaa palkkaa kuin kulkemalla junalla Lahdesta Helsinkiin ravintola-alan töihin, jolloin matkakuluihin menee pitkä penni vuodessa. Lisäksi alan työllistyminen on näiden kahden alan kohdalla aivan erilaista korona-aikana, mutta myös ennen sitä. Rajoitusten todella tiukat linjaukset yrittäjiä ja työntekijöitä kohtaan ovat monelle viimeinen niitti”, Ruuskanen jatkaa.

PAM vaatii, että koronan vuoksi lomautettuja ja työttömäksi joutuneita tuetaan vaikeassa tilanteessa. Tukea tarvitaan, jotta ravintola-alalla säilyisi osaavaa työvoimaa jatkossakin. Työntekijät ovat tukensa ansainneet.

Liian iso lasku yhdelle

Jotta ravintola-alalla riittäisi työvoimaa tulevaisuudessakin, PAM vaatii tukea koronarajoitusten vuoksi työttömäksi tai lomautetuksi jääneille työntekijöille. Työttömyysturva ei ole siihen sopiva tai oikea väline, vaan heille tulisi maksaa täydet korvaukset ansionmenetyksestä.

Lue lisää #LiianIsoLasku

Teksti: Eemeli Peltonen

Katso tarkemmat yhteystiedot

PAMin toimistot
Helsinki-Uusimaa avoinna ma-ti ja to-pe klo 9-16. Muut toimistot maanantaisin. Muina aikoina ajanvarauksella.

030 100 630 klo 10-1H4

Moniin kysymyksiin löydät vastauksia verkkosivuiltamme