Jäsenpalvelu - 17.06.2020 klo 11.30

Uravalmentaja sparraa työelämän tienristeyksissä

Tuntuuko, että olet tienristeyksessä mutta suunta puuttuu? Jokainen ihminen on valmennuksen arvoinen ja siksi uravalmennus sopii kaikille. Kuva: GettyImages

Haluatko sparrausta nykyiseen työtilanteesi? Tarvitsetko apua CV:si päivittämiseen? Onko uusi ala haussa? Tuntuuko, että olet tienristeyksessä mutta suunta puuttuu? Kaikkiin näihin kysymyksiin voit saada apua PAMin omavalmentaja -palvelun kautta.

Omavalmentaja -palvelussa lähdetään aina liikkeelle henkilön omasta tilanteesta ja hänen tarpeestaan. UP-valmentaja Heidi Viljamaan mukaan mentaalinen valmentaminen on iso osa uravalmennusta.

Valmentajalla on vain yksi tehtävä: auttaa valmennettavaa löytämään seuraava askel urallaan.
”Valmennuksessa opetetaan ihmisiä kalastamaan, eikä anneta vaan kaloja”, Viljamaa kuvailee työtään.

”Valmennettavan ajatukset ovat yleensä esteenä eteenpäin pääsemiselle. Niitä ajatuksia ovat esimerkiksi ”Olenko riittävän hyvä”, ”elämässä ei ole onnistumisia” tai ”itseluottamus horjuu”. Helposti jäädään haitallisten ajatusten vangiksi, joka ehkäisee vapaata ja luovaa ajattelua”, hän selittää.

Pitkän uransa aikana Viljamaa on huomannut, että moni pinnistelee ja miettii usein liian pitkään yksin työllisyyteen liittyviä asioita. Hän kehottaakin kaikkia tarttumaan valmennukseen – myös ennakoiden.

”Pääasiassa meillä valmennettavat ovat työssäkäyviä. Se on virhekäsitys, että palvelu olisi suunnattu ainoastaan työttömille”, hän kertoo.

Heidi Viljamaa on viime vuoden aikana valmentanut pamilaisia Urapalveluiden kautta. Takataskussa hänellä on yli 20 vuoden kokemus sparraus- ja valmennustyöstä.
Uravalmentajalta saa myös hyvin konkreettisia neuvoja.
”Voi olla, että jäsen haluaa apua CV- tai työhakukysymykseen, tai koulutuksen valintaan. Keskusteluissa  kartoitetaan usein hyvin nopeasti valmennuksen kokonaistarve. Keskustelu saattaa lähteä ihan eri suuntaan, kun valmennettava oli ensin ajatellut, kun huomaa että se ydinkysymys onkin erilainen”.

Valmennettavat ihmettelevät tyypillisesti sitä, miten oma ajattelu voi edistyä lyhyessä ajassa.
”Valmentajat ovat harjaantuneita kyselemään, kartoittamaan tilannetta ja kulkemaan rinnalla vaikeissakin paikoissa. Valmennuksessa tasapainoillaan usein pelon ja rohkeuden välillä, ja haetaan sitä, että ihmisellä on niin paljon rohkeutta, että hän lähtee peloistaan huolimatta uuteen suuntaan. Sitä rohkeutta tuetaan”.

Uravalmennusta on tarjolla suomen ja ruotsin ohella myös englanniksi, venäjäksi ja viroksi.

”Mielelläni näkisin myös enemmän maahanmuuttajataustaisia jäseniä valmennuksessa. Heillä voi olla haasteita löytää paikkansa suomalaisessa työelämässä”, Viljamaa sanoo.

PAMin jäsen voi hyödyntää omavalmentaja –palvelun kolme kertaa ilmaiseksi. Valmennustunnin arvo on noin sadan euroa/tunti, joten kyseessä on rahanarvoinen jäsenetu.

Teksti: Marie Sandberg-Chibani

Puhelinpalvelu ma–pe