19.03.2015 klo 13.03

Uusi laki suojaa entistä laajemmin syrjinnältä

Uusi, edellistä laajempi yhdenvertaisuuslaki astui voimaan tämän vuoden alussa. Se tuo muun muassa yhdenvertaisuussuunnitelmat työpaikoille.

Kaikki työnantajat, joilla on yli 30 työntekijää, ovat velvollisia tekemään yhdenvertaisuussuunnitelman. Yhdenvertaisuussuunnitelma on tehtävä työpaikalla yhteistoiminnassa luottamushenkilön kanssa. Myös pienemmät työnantajat ovat velvollisia edistämään yhdenvertaisuutta työntekijöihin ja asiakkaisiin nähden.

- Nyt myös lainsäädäntö tuotiin sille tasolle, joka on jo aiemmin tapahtunut asenteissa palvelualoilla, Palvelualojen ammattiliitto PAMin työympäristöasiantuntija Erika Kähärä kuvaa.

Uudistettu yhdenvertaisuuslain myötä syrjinnän kielto on laajentunut ja mahdollisuus hyvityksiin parantunut. Suoja syrjinnältä on yhtäläinen riippumatta siitä, perustuuko syrjintä etniseen alkuperään, ikään, kansallisuuteen, kieleen, uskontoon, vakaumukseen, mielipiteeseen, terveydentilaan, vammaisuuteen, seksuaaliseen suuntautumiseen tai muuhun henkilöön liittyvään syyhyn.

Yhdenvertaisuussuunnitelma voi olla erillinen, tai toimenpiteet voidaan sisällyttää esimerkiksi tasa-arvolain mukaiseen tasa-arvosuunnitelmaan, yt-lain mukaiseen henkilöstösuunnitelmaan tai työturvallisuuslain mukaiseen työsuojelun toimintaohjelmaan.

- Luottamushenkilön olisi hyvä suunnitelmaa tehdessä miettiä avarakatseisesti ja ennakoiden mahdollisia syrjinnän kohteita työpaikalla, eikä tyytyä listaamaan vain niistä ilmeisimpiä, Kähärä sanoo.

Työnantajan on käsiteltävä suunnitelmaa ja yhdenvertaisuuden edistämistoimenpiteitä luottamushenkilön kanssa. Yhdenvertaisuussuunnitelman pitää olla laadittuna 1.1.2017 mennessä.

Lisää yhdenvertaisuuslain uudistuksesta huhtikuun PAMplus-lehdessä.

Lisää aiheesta oikeusministeriön sivuilta

Teksti: Annemari Anttila