Jäsenpalvelu - 11.06.2020 klo 11.00

Uusi suunta uravalmennuksen avulla

Valmennus on ollut mainio muistutus kaikesta siitä, mitä Leah osaa tehdä ja millaista osaamista hänellä on tarjota. Kuva: GettyImages.

Entinen kotisiivoustyön esimies Leah löysi PAMin uravalmennuksen avulla uuden suunnan työelämässä uupumisen jälkeen.

PAMin jäsenenä vuodesta 2017 lähtien ollut Leah* on saanut kuluneen kuukauden ajan uravalmennusta UP Partnersin Heidi Viljamaan toimesta.

”Meillä on ollut jo kaksi tapaamista, joissa olen saanut neuvoja siihen, millaiselle urapolulle voisin jatkossa suuntautua. Valmennus auttaa ymmärtämään, mitkä ovat mahdollisuuteni aloilla, joista olen kiinnostunut”, Leah selittää.

Aiemmin Leah työskenteli kotisiivoustyön esimiestehtävissä, kunnes sairastui työuupumukseen vuosi sitten.

”Olen ollut kuluneen vuoden ajan sairaslomalla. Nyt voin jo hiukan paremmin ja yritän miettiä, minkä urapolun valitsisin, sillä terveydellisistä syistä en voi jatkaa aiemmassa työssäni esimiehenä”, hän sanoo.

Leah törmäsi PAMin urapalveluihin sattumalta ja oli iloisesti yllättynyt siitä, että henkilökohtaista valmennusta oli tarjolla myös englanniksi.

”Jos olisin tiennyt mahdollisuudesta saada uravalmennusta omalla äidinkielelläni, olisin tarttunut siihen jo paljon aikaisemmin”, hän sanoo.

”Olen yrittänyt selvittää, millaista työtä voisin tehdä. Työ ei saa olla liian fyysistä tai työvaltaista. Uravalmennus on tukenut minua valtavasti.”

Oman myönteisen kokemuksensa perusteella Leah suosittelee valmennusta kaikille palvelualalla työskenteleville PAMin jäsenille.

Hyödynnä PAMin Urapalvelut!

Tutustu omavalmentaja -palveluun täältä.
Uravalmennusta on saatavissa suomeksi, ruotsiksi, englanniksi, venäjäksi ja viroksi.

”Palvelualan työt ovat usein hyvin fyysisiä, ja niitä voi olla haastavaa tehdä pitkään. Ei ole mitenkään tavatonta huomata, jos useiden työvuosien jälkeen huomaakin miettivänsä olisiko työelämällä vielä jotakin muuta tarjottavaa”, hän sanoo.

Valmennus ei ole vielä ohi, mutta kaiken kaikkiaan Leah kokee oppineensa paljon.

”Itsetuntoni on vahvistunut ja olen paremmin perillä vahvuuksistani ja ammatillisesta osaamisestani sekä siitä, miten voin laajentaa verkostoja”, hän sanoo.

Uravalmentaja on antanut myös palautetta Leahin profiilista LinkedInissä ja siitä, kuinka sitä voidaan parantaa työnhaun vauhdittamiseksi.

”Mahdollisuuteni tavoitella johtotason tehtäviä palvelualalla ovat rajalliset, koska en puhu suomea. Harkitsen nyt yhtenä vaihtoehtona kustannusalaa, ja haluaisin tutkia vaihtoehtojani tehdä alalla esimerkiksi freelance-työtä. Aika näyttää, mitä tulevaisuus tuo tullessaan.”

Haastateltavan* nimi on muutettu.

Uravalmentaja: Valmista reseptiä uravalmennukseen ei ole olemassa

”Uravalmennus on kokonaisvaltaista valmennusta, johon ei ole olemassa valmista reseptiä. Valmentajalla on vain yksi tehtävä: auttaa valmennettavaa löytämään seuraava askel urallaan. Valmentaja auttaa valmennettavaa hänen omissa pohdinnoissaan ja asettuu hänen rinnallaan kulkemaan ja etsimään yhdessä uusia askeleita, mitä ei yksin pohdiskellen ole löytynyt. Usein ratkaisu syntyy valmennettavan ja valmentajan välissä keskustelussa. Valmennettavalla on kaikki vastaukset hallussa, mutta taitava valmentaja voi auttaa niiden kirkastamisessa.

Valmennuksessa tasapainoillaan usein pelon ja rohkeuden välillä, ja haetaan sitä, että ihmisellä on niin paljon rohkeutta, että hän lähtee peloistaan huolimatta uuteen suuntaan. Sitä rohkeutta tuetaan.
Jokainen ihminen on valmennuksen arvoinen ja siksi uravalmennus sopii kaikille.”

UP-valmentaja Heidi Viljamaa, UP Partners Oy

Teksti: Marie Sandberg-Chibani