Toimeentulo - 23.03.2021 klo 11.14

Uusien koronarajoitusten rinnalle tarvitaan paremmat tuet työntekijöille

Koronaepidemia on vaikuttanut kovin eri tavoin erilaisissa kaupoissa.

Vähittäiskaupassa ja kuluttajapalveluissa on vaara valtavasta lomautusaallosta, jos liikkumisrajoitukset toteutuvat. Siksi on pikaisesti päätettävä yrityksille maksettavasta tuesta, jolla voidaan välttää lomautuksia, Palvelualojen ammattiliiton PAMin hallitus vaatii.

Maan hallitus on valmistelemassa liikkumisrajoituksia sekä jatkamassa ravintolarajoituksia. Käytännössä liikkumisrajoitukset voivat merkitä joillain aloilla sulkupäätöksen kaltaista tilannetta. Tällaisia aloja ovat esimerkiksi erikoiskauppa ja henkilökohtaiset palvelut kuten vaikkapa parturi-kampaamot riippuen siitä, miten liikkumisrajoituksia toteutetaan.

”Jos asiakkaat eivät voi tulla paikalle, on toiminta käytännössä estetty”, PAMin puheenjohtaja Annika Rönni-Sällinen kuvailee.

Kun näin on, voidaan odottaa valtavaa lomautettujen määrän kasvua.

”Nyt pitäisi kiireesti valmistella jo ennen rajoitusten toimeenpanoa tukimuodot, joiden avulla yritykset kykenisivät pitämään työntekijänsä. Ollaan auttamatta myöhässä, jos tuista tulee tieto vasta, kun rajoitukset on toimeenpantu ja lomautukset jo aloitettu”, Rönni-Sällinen toteaa.

Tähänkin asti valtiovalta on suunnannut lähes kaikkien koronatoimista kärsineiden toimialojen yrityksille kustannustukia, mutta valitettavasti palkansaajat on jätetty työttömyysturvan varaan. Nyt olisi PAMin hallituksen mielestä aika toimia toisin.

PAM esittää palkanmaksutukea, joka maksettaisiin yrityksille, jotka pystyisivät tuen avulla maksamaan palkat työntekijöille. Käytännössä tukea hakevat yritykset ilmoittaisivat palkkakulunsa ennakkoon sulkukaudelta ja palkkakulujen toteutuminen tarkastettaisiin jälkikäteen.

Uudenlaisia ratkaisuja on haettava senkin vuoksi, että Suomen työttömyyskassa- ja muitakaan sosiaaliturvajärjestelmiä ei ole rakennettu ottamaan yht´äkkiä vastaan sellaisia lomautettujen määriä, joita liikkumisrajoitusten myötä uhkaa muodostua. Vuosi sitten niin työttömyyskassoissa kuin Kelassakin hakemusten käsittely ja maksatus ruuhkautuivat pahoin.

”Olisi järkevä yrittää hyödyntää olemassa olevia rakenteita, kuten sitä, että yritykset maksavat kaiken aikaa työntekijöilleen palkkoja”, Rönni-Sällinen toteaa.

Maan hallitus on jatkamassa ravintola-alan rajoituksia. Ne heikentävät entisestään ravintolatyöntekijöiden hankalaa tilannetta.

”Osa työntekijöistä on jo tai joutuu eri rajoitusten vuoksi joka tapauksessa lomautetuksi. Heidän kohdallaan aivan minimivaatimus on poistaa työttömyysturvan omavastuupäivät. Samoin koronarajoitusten vuoksi lomautettaville olisi maksettaville korotettua päivärahaa. Molempia asioita olemme esittäneet jo monet kerrat”, Rönni-Sällinen sanoo.

Hän pelkää, että liikkumisrajoitukset jättävät pitkäaikaiset vaikutukset myös toimialojen rakenteeseen.

”Rajoitukset koskisivat pieniä kivijalkakauppoja, mutta eivät hypermarketteja tai verkkokaupan toimijoita, joihin myyntiä on jo korona-aikana siirtynyt muutenkin. Lopputulos voi olla, että esimerkiksi suomalainen erikoistunut vaate- ja jalkinekauppa ei selviä tilanteesta”, Rönni-Sällinen toteaa.

Katso tarkemmat yhteystiedot

PAMin toimistot
avoinna maanantaisin. Muina aikoina ajanvarauksella.

Moniin kysymyksiin löydät vastauksia verkkosivuiltamme