Uutinen - 22.01.2013 klo 10.35

Muuttopalvelualalle oma työehtosopimus

Vuosien valmistelun jälkeen on muuttopalvelualalle valmistunut ensimmäinen työehtosopimus. PAMin ja työnantajia edustavan PALTA:n neuvottelema sopimus hyväksyttiin tänään PAMin hallituksessa.

PAMin ja Palvelualojen työnantajat PALTA:n neuvottelema muuttopalvelualan työehtosopimus hyväksyttiin vuosien valmistelun jälkeen. Uuden sopimuksen piirissä on noin 2 000 työntekijää.

PAMin neuvottelupäällikkö Jyrki Sinkkonen pitää syntynyttä sopimusta hyvänä.

- Saimme vihdoin neuvoteltua alalle oman työehtosopimuksen, joka ylittää alalla jo joissakin yrityksissä noudatettavat työehdot. Palkat ovat aiempaa korkeammat ja työntekijät saavat uutta, työehtosopimuksen mukaista palkkaa vuoden alusta. Seuraavan kerran palkkoja korotetaan jo toukokuun alussa.

- Olemme käyneet keskusteluja työehtosopimuksesta jo pitkään, mutta vihdoin pääsimme asiassa maaliin. Muuttopalvelualalla on paljon vakituisessa työsuhteessa olevia, mutta myös erittäin paljon lyhyissä työsuhteissa olevia keikkatyöntekijöitä. Omantyöehtosopimuksen kautta uskomme edunvalvonnan paranevan alalla, Sinkkonen sanoo.

PAMin hallitus hyväksyi uuden sopimuksen tänään. Sopimus astuu voimaan jo vuoden alusta ja on voimassa 30.4.2014 saakka.

Muuttopalvelualan työehtosopimus

Kirjoittanut: SYSTEM