Uutinen - 29.01.2013 klo 16.00

"Osa-aikaiseksi vain perustelluista syistä"

PAMin 1. varapuheenjohtaja Jaana Ylitalo vaatii, että mahdollisuutta käyttää osa-aikaista työvoimaa rajoitettaisiin, kuten määräaikaisten työsuhteiden osalta on tehty. Ylitalo vierailee keskiviikkona 30.1. Viikko 5:n yhteydessä palvelualojen työpaikoilla Jyväskylässä.

Suomessa omilla ansioilla pärjääminen voi näyttää yhä epävarmemmalta. Pätkätyösuhteet ja osa-aikatyö lisäävät riskiä ajautua köyhyyteen työsuhteesta huolimatta.

- Esimerkiksi kaupan alalla tai majoitus-, ravitsemis- ja vapaa-ajan palveluissa hyvin tyypillinen 20-22 tunnin työviikko tarkoittaa noin 1200 euron bruttokuukausituloja. Erityisesti pääkaupunkiseudulla toimeentulon ehtona onkin yhteisin verovaroin kustannettujen tukien hakeminen, kertoo PAMin 1. varapuheenjohtaja Jaana Ylitalo.

PAMissa toivotaan, että työministeri Lauri Ihalaisen käynnistämä työ kokoaikaisten työsuhteiden edistämiseksi tuottaa tulosta ja osa-aikatyön teettämistä suitsittaisiin myös lainsäädännöllä.

- Mahdollisuutta käyttää osa-aikaisia työsuhteita tulisi rajoittaa. Työsuhde pitäisi voida solmia osa-aikaiseksi ainoastaan perustellusta syystä, kuten määräaikaisten työsuhteiden osalta jo nyt edellytetään. Työntekijän oma toive olisi yksi tällaisista syistä, Ylitalo jatkaa.

Ylitalo vierailee keskiviikkona 30.1. palvelualojen työpaikoilla Jyväskylässä osana PAMin kampanjaviikko Viikko 5:ttä (28.1.-1.2.), jonka yhteydessä liiton aktiivit kiertävät palvelualojen työpaikoille puhumaan osa-aikatyöstä, lisätyötunneista ja muista työelämän ajankohtaisista kysymyksistä.

Lue Jaana Ylitalon tänään julkaistu tiedote.

Kirjoittanut: SYSTEM