Uutinen - 07.01.2013 klo 00.00

Ruotsin ravintoloiden mukaan alv:n lasku on lisännyt työvoiman tarvetta

Ruotsin ravintoloiden myynti kasvoi viime vuonna 4,4 prosenttia, ja alan palkkasumma kohosi tammi-syyskuussa 8,5 prosenttia palkkasummasta vuotta aiemmin. Ravintoloiden toimiala- ja työnantajajärjestö Visita sanoo kasvun johtuneen arvonlisäveron alennuksesta.

Ravintoloiden maksama arvonlisävero laski vuoden 2012 alussa 25 prosentista 12 prosenttiin. Visitan mukaan palkkasumman laajeneminen vastaa 6 000 uutta kokopäiväistä työpaikkaa.

Ravintoloiden liikevaihto kasvoi nelisen prosenttia myös vuosina 2007 ja 2011, vaikka arvonlisävero oli pidetty ennallaan. Vuoden 2012 kasvussa on kuitenkin merkille pantavaa, että se tapahtui matalasuhdanteen aikana, Visita korostaa. Vuosina 2007 ja 2011 Ruotsin taloudessa elettiin noususuhdanteen aikaa.

Oppositiossa oleva vasemmisto ei aikoinaan pitänyt arvonlisäveron alentamista hyvänä ratkaisuna. Valtio menettää veroalen seurauksena vuosittain noin 600 miljoonaa euroa verotuloja. Muihin kohteisiin käytettynä samasta summasta olisi ollut opposition mielestä enemmän hyötyä.

Juhani Artto

Kirjoittanut: Mirka Mäntylä