Uutinen - 13.02.2013 klo 00.00

Vartijalle Intiassa 100 euroa kuukaudessa 12-tuntisista työpäivistä

Intiassa vartijat ansaitsevat keskimäärin 100 euroa kuukaudessa, kansainvälinen ay-federaatio UNI raportoi. Satasen ansaitseminen vaatii vartijalta 12-tuntisia työpäiviä vailla montaakaan vapaapäivää kuukaudessa.

Ammattiliittojen jäsenhankintaa helpottaa se, että UNI on solminut vartiointialan kolmen suuren monikansallisen yhtiön (G4S, Securitas ja ISS) kanssa globaalin kehyssopimuksen. Niissä yhtiöt sitoutuvat kehittämään työpaikkojaan kaikkialla maailmassa niin, että ne täyttävät kunnon työpaikalle asetettavat vähimmäisvaatimukset.

Äskettäin UNIn edustajat vierailivat Intiassa tutustumassa liittojen työhön ja työmaahan laajan maan eri osissa. Kierroksella kävi ilmi, että G4S, Securitas ja ISS eivät ole kaikkialla toimineet sitoumustensa mukaisesti. Todettujen epäkohtien korjaaminen on merkittävää koko alan kehitykselle Intiassa, sillä G4S, Securitas ja ISS kuuluvat Intian vartiointialan johtaviin yrityksiin, UNI toteaa.

Juhani Artto

Kirjoittanut: Mirka Mäntylä